• strenua

Plaque Off, är det bra?

Vad tycker ni om Plaque off? Är det bra? Är det förebyggande eller tar det bort tandsten också? Läste nånstans att det gör tandstenen mjukare så att det är lättare att skrapa bort.

Vad tycker ni? Jag köpte nämligen sånt häromdagen men jag vet inte vad jag ska förvänta mig för resultat.

• Svar på tråden Plaque Off, är det bra?
  • Yohannan

Jag har jobbat med två veterinärer som vidareutildat sig till tandläkare för djur. De ville inte rekommendera PlaqueOff eftersom det innehåller jod vilket kan vara skadligt. Det finns inga vetenskapliga studier gjorda där man ser effekter av Plaqueoff - nu menar jag biverkningar och sidoeffekter.

Jag har hört att det kan ta bort tandstenen effektivt men man får väl använda det på egen risk tills forskningen visar något.

Bäst är att borsta tänderna på sin hund/katt.

• Sarapa

Jag har snart använt hela burken o tycker att hans tänder ser mycket bättre ut, men det tog rätt så lång tid innan jag såg nått resultat.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias -04, Leah -07 & bf 5/1 -09ღ ¸.?°´¯)
  • NeA 84

jag tycker det är mycket bra! ingen dålig andedräkt och tänderna blev finare.
    min veterinär rekomenderade plaque off just pga att hunden hade mycket tandsten

• strenua

Så det tog bort tandstenen alltså?
    NeA 84 skrev 2008-12-04 19:27:35 följande:

jag tycker det är mycket bra! ingen dålig andedräkt och tänderna blev finare.min veterinär rekomenderade plaque off just pga att hunden hade mycket tandsten
  • strenua

Tog det bort tandten på din hund då? Skrapade du också då eller räckte det med Plaque off?

Sarapa skrev 2008-12-04 19:25:50 följande:
    Jag har snart använt hela burken o tycker att hans tänder ser mycket bättre ut, men det tog rätt så lång tid innan jag såg nått resultat.
  • NeA 84

inte helt...men det "löser" upp den lite..och vid långvarig användning är den förebyggande.
    man kan ju givetvis kompelttera med att borsta hundens tänder regelbundet.

strenua skrev 2008-12-04 19:31:17 följande:
    Så det tog bort tandstenen alltså? NeA 84 skrev 2008-12-04 19:27:35 följande:
  • strenua

Så att det blev lättare att skrapa eller?

NeA 84 skrev 2008-12-04 19:32:51 följande:

inte helt...men det "löser" upp den lite..och vid långvarig användning är den förebyggande.man kan ju givetvis kompelttera med att borsta hundens tänder regelbundet.
  • NeA 84

ja nått åt det hållet. tanstenen blir liksom porösare. en del tandsten försvinner av sig självt...beror nog på hur mycket tandsten hunden har.

strenua skrev 2008-12-04 19:42:13 följande:
    Så att det blev lättare att skrapa eller? NeA 84 skrev 2008-12-04 19:32:51 följande:
  • Zimlis

Det tog drygt 3 veckor innan vi märkte resultat och det märktes faktiskt tydligt, för hon kan lukta grovsopor i munnen *huu* Men med hjälp av plaque off så blev hennes tänder och andedräkt såå mycket bättre

Zchimla som FLs tomte - jag bjuder vad som krävs *även mutor*
  • strenua

Okej :) Hon har ju ganska mycket nu. Jag har ju bara haft henne i ett par veckor så jag har inte riktigt tagit tag i det ännu men nu har jag köpt Plaque off och en tandskrapa men blir det inte bättre inom en månad så får nog veterinären fixa det.

NeA 84 skrev 2008-12-04 19:43:48 följande:

ja nått åt det hållet. tanstenen blir liksom porösare. en del tandsten försvinner av sig självt...beror nog på hur mycket tandsten hunden har.
  • BayLee

Jag har aldrig använt Plaque off men vet många som har gjort det och vissa är helnöjda och andra lite mindre nöjda. Eftersom jag har en riktigt tugg-glad hund så införskaffar jag mig mycket rep från zoo-butiker som ska va bra för tänderna och ska verka som tandtråd. och sen finns det mycket annat som hundar kan tugga på som är bra för att få bort tandsten och förebygga tandsten också tydligen. Min hund har inte fått tandsten ännu, men å andra sidan så är hon bara 9 månader än så länge. Men har 3 andra familjehundar och alla dem har också använt rep och annat att tugga på och de har inte haft några större tand-problem.

Så ifall du testar med Plaque Off till din hund och din hund inte gillar det så testa med rep och liknande saker=) Det rekommenderar jag.

Lycka till=)

• strenua

Problemet är att min hund är ingen tugg-hund precis. Jag har provat en massa grejer men det finns inte mycket hon gillar. Har dock hittat en sorts gröna tuugben som hon gillade. Men de var inte så hårda, hon käkade upp det på mindre än en timme. Men de är kanske bra ändå? Det måste ju vara bättre än inget, får nog köpa fler såna

• Waldo

Jag har använt det och blev besviken. Jag tyckte inte den dåliga andedräkten försvann och ev tandsten fick ändå skrapas bort
    För min latmask funkar det lika bra med ett rejält ben att tugga på.

Synd, hade stora förhoppningar på produkten

• NeA 84

märgben brukar hundar gilla. har du testat de?

strenua skrev 2008-12-04 20:15:24 följande:
    Problemet är att min hund är ingen tugg-hund precis. Jag har provat en massa grejer men det finns inte mycket hon gillar. Har dock hittat en sorts gröna tuugben som hon gillade. Men de var inte så hårda, hon käkade upp det på mindre än en timme. Men de är kanske bra ändå? Det måste ju vara bättre än inget, får nog köpa fler såna
  • strenua
    Svar på #14
    Nej, det har jag inte testat. ÄR det såna där stora vita?
  • NeA 84

ja...man köper det i charken i vanlig matbutik. sen ska man koka det. men absolut inte för länge, räcker med att doppa det i kokande vatten.

strenua skrev 2008-12-04 20:32:41 följande:
    Svar på #14Nej, det har jag inte testat. ÄR det såna där stora vita?
  • strenua
    Svar på #16
    Det ska jag testa :) Tack för tipset!
Svar på tråden Plaque Off, är det bra?