• BeSaint

Hur tovar man vättar/tomtar?

Hade tänkt att sysselsätta mig med att pröva att tova ihop en vätte/tomte. Men hur jag än söker på Google hittar jag inte mönster, beskrivning, mall eller något som ger mig tips & råd hur man gör dessa störtsköna små ullting...

Någon här som har tips på siter där man hittar beskrivning/mall/mönster? Helst inte tips om att köpa en hel bok naturligtvis...de går att låna på bibliotek förhoppningsvis?

• Svar på tråden Hur tovar man vättar/tomtar?
  • Maggan81

Jobbar med hantverk på en daglig verksamhet, skall försöka beskriva hur vi gör. Vi klipper ut en "kon" ur skumgummibitar (från skumgummimadrasser), en vass sax e bra, sen tar vi rött ull, så mkt så det täcker gummibiten och "pickar" in ullen med en tovnål (efter två år kommer jag fortvarande inte ihåg alla termer på nålar o tekniker) så det fäster ordentligt. sen tar man ullen till luvan (tex grå ull) och pickar in den på samma sätt där luvan skall sitta (det blir alltså ganska enkla, konformade tomtar) och då kan ju luvan sitta ganska långt ner på tomten, om man vill ha det uttrycket.

man lägger tomten i en liten fryspåse och häller på varmt vatten med lite såpa i, inte så mkt utan bara så tomten blir lite blöt och sen sluter man påsen med en klämma och mojjsar runt tomten med fingrarna (masserar ullen med fingertopparna) så att det tovar ihop sig. när man känner att det är klart (behövs inte många minuter) så tar man ut tomten och sköljer under rent vatten och kramar försiktigt ur den och låter den torka.

av en tuss ull gör man en näsa (blöter den med vatten och såpa o rullar runt i handen så den blir till en hård boll) och syr fast den strax under luvkanten,sen tar vi lite fårull som ser ut som skägg och pickar in det under näsan, behövs bara några nålstick så sitter det.

det var en beskrivning av en ganska basic tomte, hoppas det var till någon hjälp. det finns annars böcker att låna, hantverk är rätt så populärt just nu. lycka till!

• BeSaint

Jag tittade på bilden och det var faktiskt den typ av tomte som jag funderade på!

Jag var på biblioteket idag och skall låna en bok om att göra tomtar o vättar, men boken kommer åter in 22:a december...

Vet du om det finns mallar på nätet att ladda ner, se & hämta inspiration? Jag har planer på att göra en tomte ca 20cm hög, troligen är det lättare att göra de mindre tomtarna med hjälp av skumgummimadrass.
    Men hur gör man en ca 20 cm stor tomte med samma modell, använder man även då skumgummimadrass (ca 20-30cm tjock?? madrass)?
    Eller har du några andra råd & tips vid valet av material?

Tacksam för svar =)

Svar på tråden Hur tovar man vättar/tomtar?