• Anonym (ont)

Snälla hur slutar man med omeprazol?

Tar 2 st tabletter om dagen men kan inte trappa ner eller sluta får sjukt ont i magen då. Har ätit dem i 8 veckor och doktorn säger att jag kan sluta men det går ju inte.
    Ska jag behöva ta dem resten av livet?
    Varför är det så här?
    Snälla hur har ni andra gjort som ätit dem för magkatarr eller magsår som jag har???

• Svar på tråden Snälla hur slutar man med omeprazol?
  • Mrs Winter
    Anonym (ont) skrev 2008-12-04 20:22:38 följande:
    Tar 2 st tabletter om dagen men kan inte trappa ner eller sluta får sjukt ont i magen då. Har ätit dem i 8 veckor och doktorn säger att jag kan sluta men det går ju inte. Ska jag behöva ta dem resten av livet?Varför är det så här?Snälla hur har ni andra gjort som ätit dem för magkatarr eller magsår som jag har???
    Vad säger doktorn om hur du skall trappa ner?
    När du talar tala vänligt
  • Anonym (Apotekare)

Håll dig borta från NSAID-läkemedel ex. ipren, treo, ibumetion för dessa förvärrar dina symtom. Om du har problem så här länge efter att du börjat käka så måste du kontakta läkare, du kanske behöver atibiotika?

• Anonym (ont)

Trappa ner under en 3 veckors period, óch nu när jag har tagit en om dagen i 4 dagar så fick jag idag jätteont i magen precis som om när jag försökte trappa ner för 14 dagar. Tog nu 2 igår och 2 st idag igen och nu känns magen genast bättre igen.
    Förstår inte hur man kan få sådana smärtor som hugg i magen och man tappar andan. Hur ska jag då kunna sluta med dem?
    Läste någonstans ett uttalande av en läkare att man kunde få mer ont när man slutade med dem under kanske en 3 veckor. Men jag kan inte ha så ont , har ju barn att ta hand om!

• Anonym (ont)

Jag tar ingen annan medicin alls.Varför behöver man antibiotika?
    Kan det vara något annat då?

• Mrs Winter

Helicobacter pylori =är en magsårsbakterie.Mot den används antibiotika.

När du talar tala vänligt
  • Anonym (ont)

åh tusen tack för svaret ska ringa min doktor imorgon och höra vad han säger om det??? Oh äntligen kanske kan man få hjälp.

• Anonym (Apotekare)

Inlägg 5 - exakt

• Anonym (Apotekare)

Magbesvär kan uppstå när du slutar med en längre tids behandling av omeprazol men tolka inte detta som att du måste fortsätta använda läkemedlet. Förslag på utsättning: Steg 1. Halva grunddosen 1 ggr/dag/i 4v. Steg 2. Halva grunddosen var annan dag alt. en hel grunddos var 4 dag i 4v. Därefter kan du använda Antacida vid behov (4v.) tex. Novalucid.
    Ring gärna och kolla detta med din läkare

• Anonym (ont)

Apotekaren: nä man måste kunna sluta med den nångång tycker man. Men jag har ju provat som du sa med att ta 1 tablett om dagen istället för 2. Och det har jag provat 2 gånger men varje ¨gång har jag fått så ont i magen att jag har fått lägga mig ner och blir helt konstig. Får hugg i magen och känns som någon skär mig inne i magen och kan inte stå upp. Sen tar jag 2 tabletter igen om dagen och efter 2 dagar så försvinner magontet igen. Visst är det konstigt. Nu vågar jag inte trappa ner mer eller sluta med medicinen är ju så rädd för att få så ont. Men vill ju inte ta mer medicin iheller så hur ska man göra???

• Anonym (Apotekare)

Du måste kontakta din läkare för en undersökning. Som vi sagt tidigare, du kan behöva antibiotika. Jag vill absolut inte skrämma dig, därför har jag inte nämnt detta tidigare men långvarig oförklarlig magvärk kan ibland visa sig vara cancer. Ta det lugnt, ring din läkare.
    Du har rätt till de undersökningar du vill ha, du lever i Sverige, betalar skatt, har vårdgaranti och rättigheter enl svensk lag. Ring din läkare så du får ordning på detta. Styrkekram till dig!

• Anonym (ont)

Tack för styrkekramen. Och jag ska kontakta min läkare imorgon och hoppas att jag kan få lite svar. Tack för alla tips.

• Anonym

Nu vill jag faktiskt blanda mig in lite här.

Jag tror du uplever det som kallas rekyl-effekt. När du slutar med ompeprazol går din saltsyraproduktion genast upp från ingen alls till ganska hög nivå. Om man vant sig vid en helt utslagen saltsyraproduktion så blir det jobbigt när den normlaa produktionen återkommer vid avslutad omeprazolbehandling. Mitt råd är att minska dosen av omeprazol gradvis, samtidigt som du tar Gaviscon eller Novalucol för att dämpa symptomen. Håll dig långt undan Treo, Ipren, Voltaren och andra såkallade NSAID. Så småningom kan du säkert sluta med Gaviscon/Novalucol också, eftersom de har en helt annan verkningsmekanism.

Jag tror inte att du har något magsår och jag tror inte ett dugg på att du skulle kunna ha magcancer, den sjukdomen existerar knappt hos yngre människor!

Ta det lugnt och lycka till!

• Anonym (ont)

oh tusen tack anonym, jag har också läst någonstans någon doktor som kommenterade kort att det kan bli värre om man slutar med omeprazol, men kan man få sååå ont då! Hur länge har man så ont då?
    Det är svårt att trappa ner mindre än 1 tablett eftersom de är i pulverform i plastkapsel så antingen måste man ta 1 tablett eller 2, det går inte att ta 1/2 ju, dumt .
    Ska höra med doktorn om jag kan göra så....
    Har du själv erfarenhet av det eller har du läst det någonstans?

• Anonym

Jag är läkare och har precis haft en patient med detta problem - men jag vet inte hur det gått för henne än!

Jag vet inte säkert hur länge smärtan sitter i när man slutar med omeprazol, men någonstans mellan ett par dagar och 2-3 veckor skulle jag gissa.

Omeprazol finns ju i tablettform också, kanske den går att dela om du är lite händig? Fråga på apoteket!

• Anonym (E)

nu vet jag inte hur det är med magsår men däremot magkatarr har jag haft och jag kan rekomendera en tablett på hälsokost som heter dida.... magens mirakel medicin... jag åt oxå omperazol för min magkatarr och den hjälpte tillfälligt men inget har botat magen så bra som dida...
    som sagt.. vet e hur de funkar med magsår men de kan va värt att kolla upp iaf... brukar rekomendera de till alla som har någon form av magproblem för den har gjort underverk...

Svar på tråden Snälla hur slutar man med omeprazol?