• Tjohalia

Huskur mot magkatarr?

Har haft magkatarr hela dan, har inte haft det öht på flera år men känner igen känslan... Jag har alltså ingen medicin hemma att ta och apoteken är givetvis stängda nu... Finns det nån bra huskur? Nåt jag kan äta eller dricka för att lindra?

• Svar på tråden Huskur mot magkatarr?
  • Ms Leia

Om du vill, vore jag jätteglad om du kunde försöka förklara hur det känns. Har liksom gått och undrat.
    Kan man få det så tillfälligt?

• Mulle77

Filmjölk utan smak gärna A-fil tycker jag funkar. Min mamma brukar äta knäcke och dricka mjölk.

• SaraSara

jag tycker att mineralvatten brukar hjälpa, så att man kan rapa ut gaser som finns i magen och irriterar.

• SaraSara

annars är linfrön bra, men tänk på att de ska ligga i blöt en stund, tex om du äter fil kan du lägga i lite linfrön och låta det stå några minuter innan du äter. Fröna bildar en skyddande gele som är bra för magen

• saran

Riktigt bra akuthjälp fås av ca 1-2 tsk bikarbonat upplöst i ett halvt glas vatten

• JazzKermit

Om jag vore du skulle jag udvika allt surt, fett och starkt.
    Ät bara basisk mat. Alla tabletter som novalucid och allt vad de heter går ju ut på att få upp ph värdet i magsäcken. Hoppas du kryar på dig!

• Tjohalia

tack för era svar Har tyvärr varken fil, linfrön eller bikarbonat hemma... Funderar på om mjölk kan hjälpa, det känns som om det skulle kunna vara lindrande...

Ms Leia skrev 2008-12-04 20:42:53 följande:

Om du vill, vore jag jätteglad om du kunde försöka förklara hur det känns. Har liksom gått och undrat.Kan man få det så tillfälligt?
    lite svårt att förklara, men jag känner mej lite lätt illamående och har som en sugande känsla/värk där magsäcken sitter, även lite halsbränna...
  • mimmi 1

oj ... jag blir sämre av mejeriprodukter om jag har känning av magkatarr.. så det aktar jag mej väldigt noga för .
    det kan kännas bra för stunden, eftersom man har det där suget hela tiden, men det är inte bra för magkatarren.

men drick mycket vatten, ät regelbundet, små portioner och ofta, istället för stora portioner mer sällan.

lingonsylt sägs lindra lite, och färsk gurka...samarin...

hoppas du står ut tills du kommer dej till apoteket och köpa pepsid, eller losecs mups...

• Skusan

mimmi 1 skrev 2008-12-04 21:07:18 följande:

oj ... jag blir sämre av mejeriprodukter om jag har känning av magkatarr.. så det aktar jag mej väldigt noga för . det kan kännas bra för stunden, eftersom man har det där suget hela tiden, men det är inte bra för magkatarren. men drick mycket vatten, ät regelbundet, små portioner och ofta, istället för stora portioner mer sällan. lingonsylt sägs lindra lite, och färsk gurka...samarin... hoppas du står ut tills du kommer dej till apoteket och köpa pepsid, eller losecs mups...
    GAAAAH, lingonsylt och gurka blir jag värre av haha... Så olika det kan vara .

Sötmandel sägs hjälpa med... Knapra lite såna och drick mineralvatten.
  • Tjohalia

oj det var många olika tips

Magkatarren är iaf bättre idag men jag har småkänningar ännu... Jobbar så mycket så jag hinner inte till apoteket på hela helgen! Får hoppas det blir bättre och att det är tillfälligt, har ju inte haft det på flera år förrens nu!

Svar på tråden Huskur mot magkatarr?