• bananna

bära på vintern - kläder?

Jag undrar vad ni har för kläder på bebisen när ni är ute på promenad med dem i sjal/sele.
    Bär ni under jackan eller utanpå? Vad har ni för jacka, ni som bär innanför jackan?
    Skriv gärna vad för sjal/sele ni har också!

Jag har en kappa som funkar att bära under, den är dock inte supervarm eller helt vindtät, men lagom för mig nu när det är kring 0 grader. Tror ni det blir lagom för bebisen att ha vanliga kläder + mössa och extra sockor, om jag bär honom under jackan, eller ska man satsa på en tunnare overall också? (Jag bär i en manduca om jag ska gå längre och annars en trikåsjal).

Har sett att det finns bärskydd också. Vad tycker ni om dom? Är dom bara till för att ha om man bär utanpå jackan eller?

• Svar på tråden bära på vintern - kläder?
  • Rulltrappa

jag bär i trikåsjal med barnet upprätt och fötterna instoppade. har visserligen sjalen innanför jackan, men eftersom jackan inte går att knäppa har det mindre betydelse. barnet ifråga har en fleeceoverall på sig och brukar kännas lagom varm när vi kommer hem.

• Madge

Tror det blir alldeles ypperligt. Ni värmer varandra väldigt bra också .

• Blackwinged

Jag har en manduca & jag bär oftast utanpå min kappa, dottern har overall på sig. Har ingen jacka som är stor nog så jag kan bära under. Vet inte hur jag ska fixa det då jag behöver min tjocka vinterjacka på mig. Kanske går att bära utanpå ändå.

• Foksa

Jag har MaM Upgrade bärjacka och bär i diverse sjalar och selar. Innan dess hade jag kappa utan foder som gick att knäppa. Bärskydd har vi till pappan, den funkar prima om man kan inte stänga jackan hela vägen :)

Året när vår eldsta var född var det jättekalt på vintern: -15-20 i några veckor. Då hade vi overall under bärskyddet till honom, och renskinnsstövlar.
    Förra vintern hade jag inga extra kläder till honom, bara mössan, sockor och bärjackan.

Lilla bebisen (5 månader) har sina vanliga kläder, mössan, sockor och fleecejacka - han är en sån ål som vill ibland ha sina armar ute, ser du :) Men till honom använder jag jättetunn sjal istället (Calin Bleu gauze) så att det blir inte för varmt under bärjackan.

• Catti41

Skrutten är 10 månader nu vilket innebär att jag alltid bär på ryggen, så han sitter utanpå min jacka i sina vinterkläder. Beroende på om det blåser eller inte, och beroende på temperatur, förstås.
    Han har oftast fleeceoverall, mössa, babylegs, tossor m.m. Är det blåsigt eller blött har han nåt vattentätt ovanpå. Är det riktigt kallt så har jag en slags sjal/cape som jag sveper in oss båda i.
    Jag använder mest sele så han är ju lite exponerad för vind. Ska han sova använder vi sjalen och min sjal är tjock och man virar ju några varv så då blir det mindre kläder.

Svar på tråden bära på vintern - kläder?