• wajlet
    Äldre 4 Dec 21:41
    8866 visningar
    7 svar
    7
    8866

    Hur hänger man upp tyg på väggen?

    Jag har tänkt hänga upp ett dekorativt tyg på väggen, från tak till golv, lika brett som det ligger på rullen (115 eller 150 cm). Men HUR sätter man upp det. De där vajer-historierna de har på IKEA innebär ju att tyget kommer många centimeter ut från väggen. Jag vill nog ha det närmare väggen. Jag vill inte hänga upp det med häftstift för det ser förmodligen inte klokt ut.
    Har ni några fiffiga tips? Något man kan köpa eller något man kan göra själv.

    En grej till, ska man fålla på sidorna eller ska stadkanten med trycket med tygets namn och annat synas?

  • Svar på tråden Hur hänger man upp tyg på väggen?
  • Äldre 4 Dec 21:44
    #1

    spika fast tyget genom en list, rätsidan in mot väggen och låt tyget hänga ner över listen. blir lite värre om du vill spänna tyget

  • ängelf­rånhel­vetet
    Äldre 4 Dec 21:44
    #2

    du kan ju köpa en "pinne" och vira tyget runt (häfta fast) den och spika upp. blir jättesnyggt!!

    personligen så skulle jag nog ha fållat kanterna..

  • nikki8­0
    Äldre 4 Dec 21:46
    #3

    Vi har hängt upp ett tyg(150cm brett) på en helt vanlig, svart gardinstång, med en annan gardinstång som tyngd i nederkanten (sydda kanaler för stängerna). Jag gillar det, men då hamnar det ju en bit från väggen. Kanske kan trä en tunnare trälist i kanaler uppe och nere istället och fästa den med krokar på var sida uppe? Då kommer det ju nära väggen och är lätt att ta ner om man vill tvätta eller byta... En idé iaf.

  • Millim­ina
    Äldre 4 Dec 21:49
    #4

    Tavelram och sen häftar man fast som man gör med canvasdukar. Från golv till tak blir det kanske bättre med blytyngder i nederkant och list eller gardinstång i överkant. Blytyngder finns att köpa på sybehörsaffärer. Fålla kanterna!

  • Clio
    Äldre 4 Dec 23:11
    #5

    På stora frigolitbitar som de har på byggaffären. Hur lätt som helst och mkt bättre en bara en stång och tyngd. Här blir det sträckt och fint och lite tjockare. Dessutom så kostar det nästan ingenting. På baksidan har jag tagit pappspik och tryck fast, annars kan man ju limma.

  • Millim­ina
    Äldre 4 Dec 23:40
    #6
    Clio skrev 2008-12-04 23:11:49 följande:
    På stora frigolitbitar som de har på byggaffären. Hur lätt som helst och mkt bättre en bara en stång och tyngd. Här blir det sträckt och fint och lite tjockare. Dessutom så kostar det nästan ingenting. På baksidan har jag tagit pappspik och tryck fast, annars kan man ju limma.
    Hur fäster du själva frigoliten mot väggen? Den blir inte för lätt så att den "flappar"?
  • Clio
    Äldre 6 Dec 22:03
    #7

    Jag har bara satt upp två lite större spikar och sen tryckte jag bara dit den. sitter perfekt. Vill man så kan man ju sätta en spik till varje hörn så glappar den säkert inte.

Svar på tråden Hur hänger man upp tyg på väggen?