• Baba Screetch

Höftledsproblem hos äldre hund...

Var hos veterinären med min Nuffe idag...
    Han har troligtvis börjat få problem med sin ena höft.

Han är röntgad och hade DÅ helt felfria höfter och armbågar, men jag vet ju att det kan dyka upp problem när de börjar bli äldre.

Han är nu 7,5 år och väger sina stadiga 81 kg

Nå´n som haft samma på sin hund, alltså höftledsproblem som kommit på äldre hund.

Hur har det sett ut för er hund?

Vad har de fått för behandling?

Har de blivit värre fort?

Man är ju lite orolig då han faktiskt börjar bli lite gammal nu..

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden Höftledsproblem hos äldre hund...
  • Mistys Daisy

Oj, 81 kg!!! stor vovve!!

Jag har ingen erfarenhet men läste i Metro idag om en hund som gjorde en operation....

• Baba Screetch

Ja han är stor säger alla fast jag är ju så van vid han så jag tycker han är liten

O min lilla hund är ÄNNU mindre, med sina 6 kilo hahaha

Hon sa hos veterinären att dom inte opererar så stora OCH gamla hundar, så jag var lite orolig för hans kommande framtid

• Mistys Daisy

Baba Screetch skrev 2008-12-04 22:15:45 följande:

Ja han är stor säger alla fast jag är ju så van vid han så jag tycker han är liten O min lilla hund är ÄNNU mindre, med sina 6 kilo hahahaHon sa hos veterinären att dom inte opererar så stora OCH gamla hundar, så jag var lite orolig för hans kommande framtid
    Gå in på Metro, Göteborg...
    Fast det var ju visserligen en mindre hund men 9 år!
  • Baba Screetch

oj, ja det ska jag göra då TACK

Kanske är svårt med de där jättestora, med tanke på att ålderna brukar ligga på 8-10 år...
    Fast jag vet en som sålde 2 New Foundland som blev 13 resp 15 år, men det är ju UNIKT!

• Mistys Daisy

tyvärr behöver man stor plånbok såg jag nu...

• Baba Screetch

ja det är ju det.. men jag har ju försäkring iallafall, fast det tar ju ett tag innan man bara kommit upp i självrisken...

Men vad gör man inte... han får ju inte ha ont...

Jusst nu har han iaallafall fått smärtlindring i en vacka, så jag hoppas han blir bättre på det åxå tillvidare,,,,

Ska in på röntgen snart och se hur det ser ut...

• Baba Screetch

ajdå försäkringen täckte inte det där,,,,

Och en Sheltie är ju ganska mycket (eller jättare sagt VÄÄÄÄÄLDIGT mycket mindre) än min vovve, så undrar om det över huvudtaget är MÖJLIGT att göra det på en så stor hund som min....

• Mistys Daisy

Hoppas verkligen det!!!

Lycka till!!!

• Baba Screetch

Tack

Det är jobbigt jusst nu  o inte veta vad man ska vänta sig...
    Tar nog MIST en vecka innan vi får röntga... o sen skulle de kolla lite annat åxå samtidigt...

Tänk att det kan komma så snabbt bara.. läskigt

• Bispan

Överdosering av C-vitamin kan hjälpa bra länge. Jag gav min vovva något som hette C-flex på den tiden. Funkade väldigt bra i flera år. Fick dock öka på dosen vart efter.

www.hundliv.se/productcart/pc/viewPrd.asp&idproduct=981

Vi gick även på laserbehandling av höftlederna.
    www.aktivhund.nu/gpage2.html

Det är över 10 år sedan hon gick bort så det borde finnas många fler alternativ nu, tycker jag.

Har du testat med att få Glucosamin utskrivet av veterinären? Det tror jag också kan hjälpa riktigt bra.

Är också rätt säker på att Ingefära kan hjälpa mot ledinflammationer. Inte bara ledinflammationer förresten utan mot inflammationer i kroppen överhuvudtaget. Pappar har tagit det i många år för sina leder och har upplevt att det fungerar bra.

Hoppas något av tipsen var något värt att följa!

Lycka till!

• Baba Screetch

Veterinären pratade om att han eventuellt skulle få Glocosamin, han har det i sitt foder redan, men de skullle ändå ges extradoser av det om det visar sig vara behövligt.

Det är lite sorgligt åxå att han fått inkontinensproblem, låter lite gulligt på ett vis, att min gamla vovve har det, men samtidigt jobbigt för det behövs torkas en hel del där han legat.
    Men de ska eventuellt kolla upp hans urinblåsa åxå för o se om det är nå´n muskel som är förslappad eller så...

Ska läsa länkarna nu!

Tusen tack!!!

Svar på tråden Höftledsproblem hos äldre hund...