• Hemulia

Göra håret mörkare - hur?

Jag lyckas inte hitta något bra svar på detta och min frisör krånglar bara till allt när hon förklarar så nu frågar jag er.

Jag är mellanblond. Har lite gamla ljusa slingor i topparna och för tillfället en intensivtoning i håret som är något ljusare än min vanliga färg, om inte lika.

Jag är sugen på att skaffa mörkare hår, typ chokladbrunt. Vad finns det för alternativ?
    Bara färga mörkt har jag förstått att det inte är så lätt utan att man tydligen ska avpigmentera och ha sig innan. Avpigmentering vet jag inget om egentligen, men krångligt låter det, och läskigt.
    Kan man prova en mörk intensivtoning eller kommer det bara bli någon knäpp färg utav det?
    (En kompis provade en mörkare lätt toning som funkade bra, men hon valde ljusare brun än vad jag vill ha.)

Ja, vad finns det egentligen för alternativ?
    Det känns lite läskigt att färga allt på en gång utan jag skulle gärna prova med toning först, typ intensivtoning. Behöver man göra det fler gånger?

Alla råd och tips är välkomna!

• Svar på tråden Göra håret mörkare - hur?
  • gagge

kan du hitta nån bild på det resultatet du är ute efter så ska jag försöka hjälpa dig

Mina älskade två prinsessor!
  • Drömmerdrömmar

Jag har också haft ljusa slingor i håret och färgat mörkt (både chokladbrunt och möööörkbrunt nästintill svart) och det har bara blivit bra ändå! själv tycker jag att det inte gör så mycket om det är lite ljusare brunt på vissa ställen det blir ju bara snyggt.. men sån jäkla skillnad blir det inte, du blir mörk överallt ändå! trots slingor..

tro mig jag har färgat håret sen jag var 12 (är 21 nu)

dock ångrar jag att jag började så tidigt då håret är helt förstört idag, inte så kul men kan inte sluta :)

• Hemulia

Drömmerdrömmar, vilken färg har du i vanliga fall?
    Jag är ju blond, och då ska det tydligen vara rätt svårt att få håret snyggt mörkt.

• Greger

Brunetter är snyggast
    Själv är jag inte blond utan råttfärgad, men har färgat håret så länge att jag knappt minns min riktiga hårfärg. Jag tror du ska prova med en toning till att börja med, den brukar inte bry sig om ifall håret har lite olika färg från start.

• Hemulia

Tack, Quizzy.

Helst vill jag ju tona först för att se om jag skulle trivas i det. Jag är lite fjantig när det gäller håret och är livrädd att jag ska ångra mig.

Är rädd också att fastna i fällan där man aldrig lyckas få tillbaka sin vanliga hårfärg utan att behöva leva med jordens utväxt. Bara jag tänker på det så ger jag upp hoppet om brunt hår.

• Hemulia

Nu ligger det 4 bilder i mitt galleri under "Starka bilder" (vill inte ha dom i vanliga galleriet).

Nr.1 är ett litet fegare alternativ som jag kan tänka mig, gillar den varma färgen men vet inte om jag skulle passa i det.

Nr.2 är den färgen jag är ute efter egentligen.

Nr.3 och 4 är också något jag kan tänka mig men jag vet inte om det blir för mörkt.

Ska kanske slänga in en bild på mig i min nuvarande hårfärg med så ni kanske kan avgöra vad som skulle passa.
    Har mörkbruna ögon och mörka ögonbryn (men blond, lustig mix).

• Greger

Kör på en toning till att börja med då!
    OM det mot all förmodan skulle skita sig så får du ha en rakhyvel till hands
    Eller gå till närmaste frisör, de kan såntdär.

• v i r r a

Det kan ju vara olika på olika hår men är du blond (som på bilden i ditt galleri) så är ju risken stor att en toning inte heller går ur helt. Det beror, som jag förstått det, på din hårkvalité.

På mig går inte toningar ur helt.

Hemulia skrev 2008-12-05 11:42:21 följande:
    Tack, Quizzy. Helst vill jag ju tona först för att se om jag skulle trivas i det. Jag är lite fjantig när det gäller håret och är livrädd att jag ska ångra mig. Är rädd också att fastna i fällan där man aldrig lyckas få tillbaka sin vanliga hårfärg utan att behöva leva med jordens utväxt. Bara jag tänker på det så ger jag upp hoppet om brunt hår.
  • Mini liten

Jag är ljusblond egentligen men har nästan alltid mörkt hår. Men om ja färgar själv kan d ibland se lite grönt ut, men d är messt om ja har haft i blondering innan (när ja gått från mörkt till blont) ja gör d nästan alltid hos frissör, o då blir d jätte fin brun färg.

• Hemulia

Tack för svaren.

Precis vad jag misstänker - att färgen inte kommer gå ur helt om jag intensivtonar det.
    Men kolla bild nr.1, ser det enklare ut? Det är ju ändå en ljusare färg med ljusa slingor i. Blir ingen sjuk förändring men ändå mer åt det bruna hållet.

Får nog inse att det är bäst att gå till frisör och bli ruinerad om jag ska få ett bra resultat...

• Ewis

Jag var lika blond som dig, kanske lite blondare tom. feak blond sista 10 åren.
    Förra veckan slog jag på stort och färgade mitt hår mörkt, typ som killen i ditt galleri fast med mer rött pigment.
    Jag färgade hos frisör (gått där i 20 år, en vänn som äger salongen)där dom avrådde mig från att göra det själv från blont till mörkt eftersom det lätt blir flammigt och väldigt dassigt, säsrkillt med toning.
    Mitt hår färgade dom först brunt men håret blev inte helttäckt, färgen tog inte överallat sedan färgade dom håret en gång till med en rödbrun (mahogny) färg.
    Tydligen mer én regel än ett undantag att man måste färga bloniner som ska bli mörkhåriga 2 gånger.

• Hemulia

Ewis, tack för ett jättebra svar!

Kan man göra intensivtoning hos en frisör?
    De försöker inte övertala en att färga på en gång eller?

Misstänker också att man måste färga två gånger, eller avpigmentera innan.

Hur tusan lyckas man få tillbaka sin egen färg någonsin igen?

• Mini liten

d får du inte... då får du sluta upp o färga o låta d växa ut, eller göra som min mamma gjorde, o raka av allt =0)

Hemulia skrev 2008-12-05 12:04:39 följande:
    Hur tusan lyckas man få tillbaka sin egen färg någonsin igen?
  • Greger

Jag färgar typ aldrig håret, tonar det oftast! Både hemma och hos frisör. Mest för att undvika de skarpa utväxterna samt att få en jämnare färg.

Hemulia skrev 2008-12-05 12:04:39 följande:
    Kan man göra intensivtoning hos en frisör?
  • Hemulia

Jag tänkte att om man vill ha tillbaka något så när sin vanliga hårfärg kan man ju ösa i ljusa slingor eller bleka håret... blir ju lite mer likt i alla fall.

Nej, just nu är jag så feg att det lutar åt kopparfärgade och ljusa slingor, det har jag provat förut och blev nöjd.
    Kanske att jag intensivtonar, men då får det bli hos en frisör.

Svar på tråden Göra håret mörkare - hur?