• enny signatur

Julklapp, presentkorg?

Tänkte försöka köpa en typ presentkorg till mina syskon med familjer. Något som passar alla där hemma typ.

Första familjen har 4 barn. Den yngsta har precis fyllt ett och den älsta är väl kring 12 tror jag. Tvillingarna är lite yngre.

Den andra familjen har tre barn, yngsta är 1½ år occh övriga är 12 respektive 9 år.

Men vad ska man köpa? Budgeten är inte vidare stor (typ 100 kr/fmailj) men vill man så kan man väl?
    Har köpt två glasskålar för 5 kr st som jag tänkte fylla med någon form av godis.
    Tänkte göra kola hemma och slå in i papper och lägga i en burk, borde bli fint och jag vet ju att det är gott.
    Men mer då? Vad vill man ha som passar alla? En film? En bok? Musik?
    Ge gärna tips

• Svar på tråden Julklapp, presentkorg?
  • Skarpa

Hemkokad saft? Sylt? Småkakor? Inlagda grönsaker? Ett roligt minisällskapsspel (typ plockepinn, yatzy eller liknande)?

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • JAG är BÄST

En korg fylld för endast 100kr?

Jadu TS då säger jag bara lycka till

OM du lyckas med detta så återkom till mig frö jag vill veta vad du sätter i för 100:- tänk på att själva korgen går på några 20-lappar

• Googels

En familjefilm kan väl passa, det borde finnas lite äldre filmer med jultema att köpa billigare så att inte hela budgeten blåses på den.

Eftersom det verkar vara ett stort gapp i åldrarna mellan de äldre barnen och de yngsta så kan det vara kul med en lite gjej till de yngsta (mjukdjur, liten bil eller dyligt) som kanske inte har så mycket behållning av en film tex.

Om de har badkar så bubbelbad, uppskattat av de minsta och även föräldar.

• enny signatur

JAG är BÄST skrev 2008-12-05 00:29:32 följande:

En korg fylld för endast 100kr? Jadu TS då säger jag bara lycka till OM du lyckas med detta så återkom till mig frö jag vill veta vad du sätter i för 100:- tänk på att själva korgen går på några 20-lappar
    Jag återkommer! :D
  • enny signatur

Googels skrev 2008-12-05 00:29:58 följande:

En familjefilm kan väl passa, det borde finnas lite äldre filmer med jultema att köpa billigare så att inte hela budgeten blåses på den. Eftersom det verkar vara ett stort gapp i åldrarna mellan de äldre barnen och de yngsta så kan det vara kul med en lite gjej till de yngsta (mjukdjur, liten bil eller dyligt) som kanske inte har så mycket behållning av en film tex. Om de har badkar så bubbelbad, uppskattat av de minsta och även föräldar.
    De har bubbelpool så känns lite överdrivet med bubblor (nyinsatt dessutom...)
    Men jo den första familjen har nog inte det *tänker*
    Så bubbelskum, det kan ju vara något.

Har du några tips på filmer (så jag förstår typen)?
    Alla filmer typ ice age borde väl fungera oavsett ålder?
  • enny signatur

Skarpa skrev 2008-12-05 00:20:43 följande:

Hemkokad saft? Sylt? Småkakor? Inlagda grönsaker? Ett roligt minisällskapsspel (typ plockepinn, yatzy eller liknande)?
    Hemkokt saft blir jätte dyrt eftersom vi bor i lägenhet och inte har egna bär.
    Sylt och inlagda grönsaker är nog mer för föräldrarna. Men kakor kanske kan vara något.
    Sällskapspel är kanske något, men det tråkiga är att de yngsta inte har någon nytta alls av det. Men visst, man kan ju lägga i ett gosedjur med som Googels föreslog
  • JAG är BÄST

Hinner du klart före jul med korgarna?

Tänkte jag har en massa korgar kvar från min butik.
    Tänkta rida på dig ang innehållet .
    Själv fyllde jag korgarna för minst 300:- om dom skulle se ut för nå.

• lugnåsbo
    enny signatur skrev 2008-12-05 01:55:22 följande:
    Hemkokt saft blir jätte dyrt eftersom vi bor i lägenhet och inte har egna bär. Sylt och inlagda grönsaker är nog mer för föräldrarna. Men kakor kanske kan vara något.Sällskapspel är kanske något, men det tråkiga är att de yngsta inte har någon nytta alls av det. Men visst, man kan ju lägga i ett gosedjur med som Googels föreslog
    Ja mycket hembakt bör det nog bli om du ska komma undan billigt.
    Bara en film går ju på minst 60 kronor.
    Du får väl göra temakväll film, lägga i hemmagjort godis, popcorn(opoppade), lite värmeljus,
    Och så någon bil eller annan leksak till de minsta som inte tycker om film så mycket kanske.
  • zweedsmeisje

jag köper korgar på second hand för en tia typ. jättefina korgar finns det där i alla storlekar. Celofan att slå in det med är jättebilligt, kanske en tia där med (räcker till mer än en korg) sen gör jag hembakt godis/bullar/kakor som andra skrivit. Kommer till och med under 100 lappen till mina korgar :) Till mormor slänger man i en billig flaska rött oxå. går på knappt 50 lappen. Kanske låter snålt men tanken som räknas, och är man en fattig student som jag så får man ta vad man har. :)

• enny signatur

lugnåsbo skrev 2008-12-05 10:05:21 följande:

Ja mycket hembakt bör det nog bli om du ska komma undan billigt. Bara en film går ju på minst 60 kronor. Du får väl göra temakväll film, lägga i hemmagjort godis, popcorn(opoppade), lite värmeljus, Och så någon bil eller annan leksak till de minsta som inte tycker om film så mycket kanske.
    De filmer jag köpte till dottern idag gick på 59:- och var knappast vidare billiga... 2 för 99:- är inte alls ovanligt tex.

Hittills har jag inte köpt vidare mycket... men två vackra porslinsfigurer för typ 20 kr (halva priset på coop).

JAG är BÄST: Jo sällskapspel är ofta dyrt, beror på vad man köper. Kan hitta begagnade billigt som ser rätt bra ut med full tinnehåll ibland, men varierar ju.
  • cassis23

När jag gjort julkorgar så har jag haft i en glöggflaska, julknäckebröd, godis (typ olika choklad) finare små ostar. Vet dock inte om de slutar runt hundralappen de beror ju på vad för sorter man köper men vi har heller ingen bra ekonomi så jag tror jag hamnat på 100-150 kr, då har jag redan haft korgarna eller kommit över dom billigt.

• cassis23

när jag kommit över dom billigt har jag köpt dom på secondhand kanske ska tilläggas

• lugnåsbo
    enny signatur skrev 2008-12-09 22:21:20 följande:
    De filmer jag köpte till dottern idag gick på 59:- och var knappast vidare billiga... 2 för 99:- är inte alls ovanligt tex.Hittills har jag inte köpt vidare mycket... men två vackra porslinsfigurer för typ 20 kr (halva priset på coop). JAG är BÄST: Jo sällskapspel är ofta dyrt, beror på vad man köper. Kan hitta begagnade billigt som ser rätt bra ut med full tinnehåll ibland, men varierar ju.
    ja 50 kronor o 60 kronor är ju stor skillnad
  • enny signatur

lugnåsbo skrev 2008-12-09 22:51:14 följande:

ja 50 kronor o 60 kronor är ju stor skillnad
    [/citat]
    om budgeten är 100 kr så ja. för 10 kr får man rätt mycket, men nu var det nog inte så att jag tänkte lägga 50 kronor på en film i detta fall heller, utan exemplet var för att visa att det självklart finns billigare.
    Både filmer och spel blir i den mån man kommer över det billigt.
    cassis23 skrev 2008-12-09 22:25:02 följande:
    [citat]
    När jag gjort julkorgar så har jag haft i en glöggflaska, julknäckebröd, godis (typ olika choklad) finare små ostar. Vet dock inte om de slutar runt hundralappen de beror ju på vad för sorter man köper men vi har heller ingen bra ekonomi så jag tror jag hamnat på 100-150 kr, då har jag redan haft korgarna eller kommit över dom billigt.
    Låter rätt trevligt. I det här fallet är det främst barnen jag vill ge så då är det nog mer inriktning mot gosdis och sådant.

Kanske kan man slänga in två böcker i varje, en som passar små och en som passar större. Tips till de större (8-12) som bör gå att hitta i seconhandbutiker?
    Till små är det ju tja det mesta som fungerar.
  • JAG är BÄST

Hur gick det TS. Jag är nyfiken, klarade du budgeten på 100:-/korgen?

Isåfall vad hade du i dom?

• enny signatur

Jag är faktiskt inte klar... *skämmas*
    Har inte träffat de som ska få den än och lär inte göra det på ett tag heler så det har liksom inte blivit klart...

Svar på tråden Julklapp, presentkorg?