• Anonym (Orolig)

Han struntade i att betala hyra och nu blir jag och barnet vräkta

Vet inte var jag ska börja riktigt.

I somras flyttade jag och sambon ihop i ett nytt radhus, vilket jag ångrar! Jag borde ha lämnat honom långt innan när otroheterna på internet började. Menmen, naiv som jag är.
    Han blev svartsjuk en kväll när han kom hem från jobbet och jag hade fått ett meddelande från mitt ex. Sambon trodde att jag hade en affär på gång vilket jag förklarade att det har jag absolut inte, jag och mitt ex är bara vänner och det har vi hållt det till sen det tog slut för ett år sedan. Nåja, min sambo lyssnade inte på det örat utan det hela slutade i misshandel. Jag sprang ut mitt i natten och satte mig på en bänk i parken och grät och ringde min väninna och frågade vad jag ska göra. "Ring polisen, absolut!" Jag ringde och polisen kom, tog med min sambo till häktet.
    Vi blev såklart kallade till socialen då jag har ett barn sedan innan. När hon frågade vad vi ska göra, flytta isär eller vara ihop så svarade jag "Jag vet inte, kan man inte sluta bråka så finns det väl inte så mycket att göra" Min sambo flippade ut och började haspla ur sig saker om att han alltid tagit hand om mig, fixat allt osv. Jag hade varit död om inte han fanns. Konstigt då jag levt ensam, haft jobb och klarat mig fint utan honom.
    Socialtanten såg hans psykiska utbrott och sa att han får flytta ut, hem till sin pappa, betala halva hyran under uppsägningen och så ses vi inte mer. Sagt och gjort!
    MEN.. Han ringde och sa upp sin del av hyran, hyresvärden gjorde klart för honom att han är enligt lag skyldig att betala hyra under 3 månader. Han betalade inte halva första månaden så jag ringde hyresvärden och sa att jag betalar hela denna så får X betala nästa månad.
    Han vägrade skriva på uppsägningen ifall han skulle flytta tillbaka (tänkte han!) och jag fick därför inget bostadsbidrag. Har en kallhyra på 7000 så det blir saftigt ensam!
    Han betalade inte nästkommande månad. Gav honom hyresavin flera gånger. Den la han i brevlådan, bakom elementet, gömde uppe i ett skåp bland mina papper och bara sa "fuck you jag tänker inte hjälpa dig!"
    Både jag och hyresvärden gjorde klart för honom att det kommer hamna hos kronofogden men han vägrade lyssna utan hävdade att han inte står på kontraktet iom att han står som "medsökande".
    Jag betalade halva nästa månad, den sista av hans uppsägningstid och även då ringde vi och tjatade på honom.

Nu har jag fått brev från kronofogden om en skuld på 11000 för obetalda hyror, som sambon inte har betalat. Mitt namn står med iom att jag också står på kontaktet.
    Betalar jag så får jag ALDRIG tillbaka dessa pengar som jag nu sparat till mitt körkort. Bor utanför stan och är ensamstående, behöver det verkligen!
    Betalar jag inte så blir jag vräkt! P.G.A HONOM!!
    Jag är så sur, ledsen och irriterad! Vet inte vad jag ska göra! Kan inte sova på nätterna för jag oroar mig så mycket :( Har ringt till soc och förklarade min sits, fick en tid men innan dess hinner jag få en prick hos kronofogden. Hjälper alltså ingenting!

Någon som har erfarenhet av liknande? Kan jag överklaga eller något, jag har ju betalat min del och skött hyrorna därefter!
    Betalar jag och skickar en skuld på enbart honom så kanske det inte godkänns?
    Ni kanske säger att jag borde betalat hela från början då han inte ens bodde här. Jag flyttade inte hit med tanken att jag skulle bli misshandlad och bli lämnad i sticket ensam. Det var han själv som fick sig utkastad, jag hade kunnat ge honom en chans till om vi gick på rådgivning eller liknande men då han flippade ut på soc så fanns inga andra alternativ.

Skulle verkligen behöva ha lite tips på vad jag kan göra!

• Svar på tråden Han struntade i att betala hyra och nu blir jag och barnet vräkta
  • Anonym

Du bor alltså kvar i samma lägenhet nu eftersom du riskerar att bli vräkt?

Isåfall skulle jag betalat räkningarna för att slippa riskera att bli vräkt.

Sen skulle jag ha lämnat in en ansökan till kronofogden på att han skulle betala sin skuld till mig.

• Anonym (Orolig)

Ja, jag och barnet bor kvar.

Men han kommer aldrig betala tillbaka den skulden eller överklaga den, är rädd för att han kommer få rätt i domstol då och jag blir tvungen att betala en massa där också. Det är de enda sparade pengarna jag har och det känns så synd att "ge" dem till honom för hans misstag. :(

• Anonym

Om du inte betalar riskerar du att bli vräkt. Dessutom eftersom ni båda stod för kontraktet så är ni solidariskt betalningsansvariga vilket innebär att värden kan kräva vem som helst av er på pengarna. Dvs. även du kan bli krävd på hans andel av skulden.

Om du betalar vet du att du får bo kvar men riskerar att inte få igen pengarna från honom.

Vilket alternativ är minst illa?

• hannizen

skulle lätt ta sparande pengar prick i kronofogden o bli vräkt är icke bra!!!

• Anonym (utsatt)

När jag blev misshandlad så flyttade jag bara och han fick stå för hyran själv , Pratade både med hyresvärd och advokat dom menade på att han fick skylla sig själv som utsatte mig för våld. Vi stod båda på kontraktet men det revs bara mitt av .

• Anonym

Om du tar kontakt med den damen på soc som sa att han får flytta?

Svar på tråden Han struntade i att betala hyra och nu blir jag och barnet vräkta