Lemon curd?
Hitade ett recept på en kaka som lät god. I glasyren ska det vara 1/2 dl lemon curd. Någon som kan hjälpa mig och säga vad det är? Har aldrig hört talas om.
Tack på förhand!
Hitade ett recept på en kaka som lät god. I glasyren ska det vara 1/2 dl lemon curd. Någon som kan hjälpa mig och säga vad det är? Har aldrig hört talas om.
Tack på förhand!
Det är en citronkräm, jättegott. Går att köpa (marmelad/sylthyllan oftast) eller gör själv.
Göra själv? Jag? Nä, färdigt får det vara! Finns det endast i välsorterade affärer, vet du det? Jag handlar oftast på Willys och de har inte precis några "specialgrejjer" i sina hyllor. Låter väldigt gott. Älskar kakor med citronkräm!
finns på ica iaf!
Jag har då köpt lemon curd på Willys. Kolla bland sylt & marmelader.
Jag har köpt på marmeladhyllan på Ica Maxi.
Här kommer ett recept på lemon curd. Från Leilas kokbok!
3 citroner
1½ dl strösocker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor
1. Blanda rivet skal från 3 citroner med saft från 2 o koka upp med socker o smör.
2. Sila vätskan.
3. Blanda ut majsstärkelsen med saften från den 3:e citronen o rör ner i den varma vätskan.
4. Vispa samman äggen o rör ner i vätskan, ställ tillbaka på spisen o sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar.
5 Häll över krämen i en ren burk eller skål o låt svalna.
Tack alla! Hittar jag färdig så får det helt klart bli den. Är ingen hejjare i bak-köket måste jag säga