• Anonym

    Hur svårt är det att få lån till att köpa företag??

    Vad är det för krav som gäller, någon som vet.


    Jag är arbetslös och vill så gärna ta lån så jag kan köpa ett företag som skall säljas. Har jobbat där i flera år så jag vet vad jag ger mig in på... frågan är om det är svårt att få lån för att köpa företag? jag har ingen aning ännu vad ägaren ska ha men det rör sig väl runt 1,5 milj. Måste man kunna lägga handpenning eller vad det heter? jag har inte ett öre.... och någon som vet om man kan få bidrag. typ starta eget bidrag? eller är det bara när man startar upp från grunden!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur svårt är det att få lån till att köpa företag??
  • Anonym

    Ang. lån tycker jag att du ska vända dig till Almi, de kan ev låna dig endel pengar tillsammans med din bank. Börja där och kolla runt lite på nätet på tex. starta eget forum. Jag tror att du har större möjlighet att få rätt svar på en sån sida än här.

    Lycka till!

  • Anonym

    Starta eget bidrag får man endast för helt nya företag, alltså inte ett företag som redan existerar. Har du någon erfarenhet av branchen som företaget verkar inom? Har du kunskaperna som krävs för att kunna leda och vidareutveckla ett företag?
    Tror att det kan vara mycket svårt att få lån utan någon insats i dagens läge, men försöka kan du ju alltid!

  • mirakelasta

    om du gör en riktig affärsplan och budget över företaget. Mallar för markandsplan och affärsplan finns på nätet.

    Visar företaget att det är tillräckligt lönsamt så har banken sin garanti.

    när man lägger fram sin låneförfrågan är det bra att det finns uppgifter med från tidigare år (ekonomi) och en prognos över framtiden.

    En bank vill tjäna pengar, alltså bedömer de hur hög risken är. Lycka till.

  • styggingen

    Jag lånade en massa pengar när jag startade eget för 6 år sedan. Då fick jag gå i personlig borgen dvs om företaget skulle konka så skulle banken få tillbaka pengarna av mig personligen. Om du har ett hus eller liknande som inte är så högt belånat så kan du kanske lösa det likadant. Tänk efter före bara.

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-12-05 09:33:43 följande:
    Starta eget bidrag får man endast för helt nya företag, alltså inte ett företag som redan existerar. Har du någon erfarenhet av branchen som företaget verkar inom? Har du kunskaperna som krävs för att kunna leda och vidareutveckla ett företag?Tror att det kan vara mycket svårt att få lån utan någon insats i dagens läge, men försöka kan du ju alltid!

    jag pratade med arbetsförmedlningen idag och är man 25 och äldre kan man få starta eget bidrag ÄVEN när man köper ett existerande företag! Bidraget är ju en summa varje månad  i ett halvår. som typ a-kassa.


    jag skrev ju att jag jobbat med detta i flera år!

  • Hjege

    Du måste kunna visa banken en hållbar budget som borgar för att deras lån säkerställs vad gäller räntor och amorteringar.
    Det räcker inte med att du kan företagets produktion du måste även klara andra bitar vad gäller den ekonomiska styrningen.
    Du måste helt enkelt kunna visa tillräckligt trovärdiga beräkningar att banken litar på din kompetens att driva företaget med en sådan vinst att din skuld till banken blir betald.


    Anonym skrev 2008-12-05 17:49:31 följande:
    jag pratade med arbetsförmedlningen idag och är man 25 och äldre kan man få starta eget bidrag ÄVEN när man köper ett existerande företag! Bidraget är ju en summa varje månad  i ett halvår. som typ a-kassa.
    jag skrev ju att jag jobbat med detta i flera år!
  • Anonym
    Hjege skrev 2008-12-05 17:54:16 följande:
    Du måste kunna visa banken en hållbar budget som borgar för att deras lån säkerställs vad gäller räntor och amorteringar.Det räcker inte med att du kan företagets produktion du måste även klara andra bitar vad gäller den ekonomiska styrningen.Du måste helt enkelt kunna visa tillräckligt trovärdiga beräkningar att banken litar på din kompetens att driva företaget med en sådan vinst att din skuld till banken blir betald.
    ja absolut... sen är det inte jag som kommer ta hand om ekonomin, det ska en anställd göra, jag kan inget om det!
  • Superkex

    Även om du har en anställd som sköter ekonomin måste du själv kunna en hel del. Du måste kunna budgetera, ha koll på likviditeten, göra lönsamhetsbedömningar osv.

    Praktiskt taget allt i ett företag bottnar i ekonomi och du som företagsägare måste ha koll eftersom det är du som fattar beslut och har ansvaret.

  • Anonym (qwe)

    Jag tror att som företagsägare så måste man vara lite ekonomiskt intresserad för att kunna ta vettiga beslut. Visst kan man ha anställda som räknar, bokför osv så att du inte behöver hålla koll på vartenda inköp.
    Men du måste ju kunna ta beslut utifrån resultatet och förutse resultatet.

  • Anonym (qwe)

    Ett lån på 1.5 miljon ger ju en viss ränta och ett visst krav på amotering. Drar företaget in så mycket pengar att du kan ta ut det i "extra lån".
    Vad har din partner för inkomster? Det lär göras en budget på din familjs ekonomi och då är hans inkomst viktig.

  • styggingen

    Är det ett aktiebolag? Om det är det så kan du direkt se hur det går på nätet. Vinst, hur mycket som betalas ut i lön osv. Sök på företagsnamnet på hitta så finns det en länk till "allabolag" eller något.

  • ecover
    Anonym skrev 2008-12-05 07:51:34 följande:

    Vad är det för krav som gäller, någon som vet.


    Jag är arbetslös och vill så gärna ta lån så jag kan köpa ett företag som skall säljas. Har jobbat där i flera år så jag vet vad jag ger mig in på... frågan är om det är svårt att få lån för att köpa företag? jag har ingen aning ännu vad ägaren ska ha men det rör sig väl runt 1,5 milj. Måste man kunna lägga handpenning eller vad det heter? jag har inte ett öre.... och någon som vet om man kan få bidrag. typ starta eget bidrag? eller är det bara när man startar upp från grunden!

    Tacksam för svar!


    Som arbetslös vill du gärna ta lån så att du kan köpa ett företag? Sedan då?
Svar på tråden Hur svårt är det att få lån till att köpa företag??