• angiegirl

Ni med barn med ADHD,hade ni problem vid förlossningen?

Ibland tänker jag; hur vanligt är det att barn som har ADHD diagnos, hade en komplicerad förlossning?

Jag gick över tiden 21 dagar, Wilmer var väldigt stressad i magen (CTG kontroller visade detta) och ändå väntade man med att sätta igång mig. Så förlossningen satte inte igång spontant.

Wilmer hade svalt fostervatten med bajs i, hade syrebrist och bröt armen när barnmorskan fick dra ut honom. Han var STOR 5074 gram.

Jag är intresserad av hur många som haft komplicerade förlossningar eller komplikationer efter förlossningen.

• Svar på tråden Ni med barn med ADHD,hade ni problem vid förlossningen?
  • två lingon och ett blåbär

M är född på beräknad dag, men värkarbetet startade 2 dygn innan.
    Vi åkte in när jag hade ca 3 minuter mellan värkarna men blev hemskickade då jag inte öppnat mig alls. (Då hade jag haft värkar i över ett dygn) Kom in igen 11 timmar senare var öppen 4cm.
    När krystvärkarna kom igång tog det 48 min inna M kom ut och då hade jag svullnat igen pga trycket från henne så jag var bara öppen 9 cm.
    Krystvärkarna tog slut och man fick trycka och dra för att få ut moderkakan.
    En jobbig förlossning helt klart

• johansson79

med min första son gick allt jätte bra men med min andra, var sonen stressad, hade bajsat i vattnet,,, förlossningen gick super snabbt

• angiegirl

Har era barn adhd diagnos då?

• ludenben

Min son föddes lite prematurt, tillväxthämmad och akutsnitt pga hotande syrebrist... han har ADHD men det kommer i första hand från hans pappa som med har det.

• Makaroner

Jag fick havandeskapsförgiftning, blev inlagd och igångsatt. Förlossningen tog bara 6 timmar allt som allt. Han hade bajsat lite i vattnet, de fick avsluta förlossningen med sugklocka. Han kom ut med en arm först, som stålmannen. :) Han återhämtade sig väldigt fort efter förlossningen. Den killen är idag 7,5 år och har adhd-diagnos.

Min lillkille kom ut på 10 minuter. Han låg vänd med ansiktet åt fel håll och hade navelsträngen 2 varv hårt runt halsen. Han verkar inte ha samma bekymmer som storebror och har gjort alla utvecklingssteg helt enligt "bvc:s regelbok". Han är snart 4 år.

*RUN Forrest! RUN!*
  • angiegirl
    Svar på #5
    ludenben skrev 2008-12-05 17:31:28 följande:
    Min son föddes lite prematurt, tillväxthämmad och akutsnitt pga hotande syrebrist... han har ADHD men det kommer i första hand från hans pappa som med har det.
    Hur vet man att det kommer från pappa? Gör man tester på hjärnan för att se om det är några avvikelser?

Intressant att höra om detta, för jag har för mig att bla syrebrist vid förlossningen kan vara en bidragande faktor till ADHD? Eller har jag fel?
  • Casper o Elvira

Casper "plockades ut" med akutsnitt i v.28+3 p.g.a att moderkakan lossnat. Han hade fått ner blodigt fostervatten i lungorna och kunde inte syresätta sig. Han liv hängde på en skör tråd, men tack och lov så klarade han sig. Vid ett av de första läkarsamtalen vi hade informerades vi om att "risken" för (mindre) hjärnskador, te.x ADHD, fanns.

Han fick sin ADHD-diagnos strax innan han fyllde 3år. I går fyllde han 5år, och på torsdag ska vi till Hab. för att påbörja medicinering.

• skuttskutt81

Min son som är 7 har Adhd, graviditeten vad bra. Hade mycket förvärkar, och barnmorska trodde jag skulle födda aldeles för tidigt. Med 13 dagar innan bf kom mitt lilla troll. Förlossningen tog knappt 2½ timme från första värk tills allt var klart. Han var topp poängad, ganska liten kille. Det var fullt ös på honom från den dagen.
    Pappa har troligen adhd (utan ställd diagnos).
    Och jag kan nog känna att jag kanske oxå har det!
    Nu väntar vi bara på utrening om ev. tilläggs handikapp...
    Det är något mer, men vi har inte fått klart vari hans övriga svårigheter "heter".

Svar på tråden Ni med barn med ADHD,hade ni problem vid förlossningen?