• GummiGutta

Vilka vibbar ger namnen Esmeralda och Baltzar?

Hej!
    Min fantasifulla sambo kommer på dom mest fantastiska namnförslagen på vårat kommande barn ibland, förut var det Napoleon som gällde som killnamn och nu är han inne på Esmeralda för en tjej eller Baltzar för en kille. Vilka vibbar får ni av dessa namn? Själv tänker jag i det ena fallet naturligtvis på "professor baltasar", den utomordentliga tecknade serien som gick när jag var liten och säkert går i repris i tid och otid. Men Esmeralda då?
    Man vill ju inte ge sitt barn ett namn den garanterat blir retat för.

/GG

• Svar på tråden Vilka vibbar ger namnen Esmeralda och Baltzar?
  • ladyhawk

Esmeralda är gulligt. Baltzar... vet inte.

• Alvi

Vackra vackra namn...!!
    På vår pojklista står Baltaxar allra högst faktiskt! Kul att se nån annan som funderar på det namnet...!

• snart tre

Jättefina namn båda två och framförallt inte så vanliga.

• Plastgurka

Esmeralda är jättefint!!
    Baltazar är jag lite osäker på... Är nog en vanesak, aldrig hört någon som heter så..

• Idun

När jag hör namnet Esmeralda tänker jag på en dikt jag läst för länge sedan, eller kanske en var det en låttext. Minns inte vem som skrivit (Cornelis kanske?) Den gick nåt sånt här i alla fall.

...då lekte jag kull med Esmeralda för kärleks skull.

Tycker att det är ett fint namn men för långt för min smak.

• Alvi

*drömmer om min framtida trebarnsfamilj - Lilja, Esmeralda och Baltazar*

Näe, jag måste säga det igen, Esmeralda är jättefint!!

• ladyhawk

Baltazar isåfall, inte Baltzar.

• Hygea

Samtidigt som Esmeralda är sagolikt vackert så påminner det mig om de elaka systrarna i askungen. Och Baltzar, påminner om Baltazar, en demon i en film jag sett..
    Sry inte så positivt kanske..

Svar på tråden Vilka vibbar ger namnen Esmeralda och Baltzar?