• Skogsflickan

saffransbullar med torr jäst

Jaha...Nu ska jag (ve o fasa) ge mig in på bakning igen....

Förra gången lyckades inte såå bra fast jag bakade efter alla recept,kesella,inte mkt mjöl m.m....Så nu köpte jag torr jäst då de använder det på jobbet o det blir mjukt o fluffigt...Men på receptet står det " Blanda jästen med mjölet" och att spadet ska vara 40grader inte 37...

Nu så undrar jag om ngn använt torr jäst till lussebullar?? Jag har alltid använt den färska röda jästen..

• Svar på tråden saffransbullar med torr jäst
  • Linnselusan

Det ska inte spela någon roll..Bara som sagt att degvätskan är lite värmare,,annars tar det lite längre tid för den att jäsa..
    Varför blev det konstigt sist då?

• Dino78

När man har torrjäst så är temperaturen högre än vid vanlig jäst.

Ett tips om du vill ha lite saftigare saffransbullar är att skippa de där vanliga formerna.
    Jag brukar kavla ut degen, bre på smör, strö på strösocker och sen viker jag ihop den en gång, drar ett par drag med kaveln så det fäster så att säga. Sen sporrar jag ut resmor som jag snor ihop till små snurror som jag lägger på bakplåtspappersklädd plåt. Trycker ner ett par russin och gräddar som vanligt.
    Det blir både godare och saftigare, tycker jag. Och alla andra som äter dem med för den delen.

DIF i själ och hjärta
  • Skogsflickan

Linselusan: de vart torra o hårda ändå...

Dino78: jag tänkte baka ut dom som vanliga kanelbullar med smör o mandelmassa i istället för socker=)

• Linnselusan

Ja, man ska ju arbeta en deg länge,,sen ska man hålla sig till den mjölmängden som står..För när man kört degen ett tag så blir den lite kletig kanske & ett vanligt fel många gör är ju att hälla i mer mjöl,,det ska man inte göra, då blir det torrt, sen e det så att om man ska ha russin I degen så är det en bra idé att lägga russinen i vatten en stund innan, så suger dom upp vatten, annars snor som vätska från degen så att sä..Blir det oxå saftigt av..Sen det andra jag kan komma på e ju att man måste låta dom jäsa färdigt..anars kan det oxå bli torrt=)..
    Lycka till m Bullarna, ska själv ta tag i lite julbak snart..

Svar på tråden saffransbullar med torr jäst