• ladydivine

Narnia, får era barn se dom filmerna?

Själv så ha ja bara sett Häxan och lejonet än, men jag gillar såna filmer och skulle ju gärna se dom med sonen.
    Men jag funderar på om han är för liten än, han är 3 år.

Han tjatade till sig att få se Eragon, han såg draken på framsidan och han älskar drakar hehe
    Men de tog bara en liten stund så sa han att den var för läskig och att han inte ville se.

Hur gör ni, får era barn se dom eller anser ni att dom är för små än?

• Svar på tråden Narnia, får era barn se dom filmerna?
  • Hannaliten

Min dotter ar 5 ar och hon har sett bade Haxan och Lejonet (pa DVD) och Prince Caspian (pa bio). Hon forstod det mesta av handlingen och tyckte de var bra. Ar en film for laskig sa sager hon till och da stanger vi av.

• Miss Lau

Jag hade absolut inte låtit min 3-åring se filmerna, han tittar på Totte, Emma, Alfons och liknande som är anpassat för barn i den åldern.

Min äldre son fick se Narnia när han var 7 år och dottern som är 6,5 år har ännu inte fått se den.

• Wkd chick

MIN son är snart 4 år och vi tänker inte låta honm se de filmerna på en massa år.. jag tycler han e för liten...

• Kluvenflicka

Nu är min son sju men han fick se den typen av filmer som treåring tillsammans med mig..Han tittade aldrig på tecknat som liten för han gillade det inte utan han fick se riktiga filmer istället..Jag förklarade alltid för honom om det var ngt oklart..

..med risk för att få hela fl efter mig så tittade han på både Pirates of the carribean och Batman redan som treåring..

• Söderböna

Nej, pluttan får inte se de filmerna än på länge (hon är nu 4,5 år).

För det första vill jag att vi läser böckerna först, för det andra tror jag att hon skulle tycka att de är alldeles för läskiga.

Vår plutta är väldigt känslig och tycker att årets julkalender är förfärligt läskig (avsnitten igår och idag tyckte hon var väldigt läskiga - satt i våra knän och vände bort ansiktet flera gånger).

• theoIsac

isac är fyra och han får inte se dem, det är ju många scener som är för betydligt större barn. tex slutscenerna i den nya narniafilmen, krigsscenerna..    

• Majsan70

Dottern har sett båda o hon älskar dem. Vi sitter ju med henne och hon är inte räddhågad eller ängslig.

• Hägris

ja med mig skulle hon få se dom!

men suuuuuuug!
  • Bonanza

Det spelar ingen roll ifall han skulle bli rädd eller inte. Det är ju klart olämpligt för en treåring att se människor som dödas, hugger varandra med svärd eller stora slagfält. Även om de inte blir rädda är det ingenting de bör utsättas för.

Jag blir skitförbannad på de föräldrar som låter sina små barn se vuxenfilmer. Dessa ungar kommer sen till förskolan och ska leka "sagan om ringen" med våra söta små barn.

• fruis

Mina barn, 5 och 3, har fått se vissa valda delar av Narnia på Youtube. Femåringen har lyssnat igenom alla Narnia-böcker som ljudböcker flera gånger redan och älskar dem (och förstår dem kan tilläggas). 3-åringen har ju också snappat upp ett och annat och förstår storyn ganska bra.

Vi har såklart suttit med och berättat och förklarat men ingen av dem har blivit rädd. De vet så väl vad som ska hända att de inte oroar sig. De älskar riddare bägge två så Narnia passar dem. Däremot tycker jag att det är onödigt att se en hel långfilm på ett språk man inte förstår.

Svar på tråden Narnia, får era barn se dom filmerna?