• Anonym

Har läst en gång att det finns operationer för att få längre ben? Någon som kan hjälpa mig

Läste för något år sedan om en operation för att få längre ben, jag är 19 år men bara 151 cm. Alla andra i familjen är 165 och uppåt så förstår inte varför jag är så kort. Och det är jätte jobbigt. Mår jätte dåligt av min längd, känner mig som en liten flicka och hur ska det gå med mitt barn sedan i tonåren då hon kankse blir längre? Känner bara mig så nere nu. Har kontaktat vårdcentralen i stan om tillväxthormoner för att jag inte inte har slutat växa Helt och min mens är inte regelbunden.. men hon sa ändå att det var försent. Fick inte ens kontakta läkaren för han skulle ända säga samma sak..tjurkärring. Hon sa det att hon slutade växa i puberteten och alla andra gör det med. MEN så är det inte sa jag då min mamma slutade växa när hon var 20 och växte det sissta fem cm då. Men hon sa ändå att det var försent. Så har nu börjat tänka på att göra en operation. Läste om det för något år sedan på aftonbladets hemsida.. Har googlat men kan inte hitta något. Står mestadels bara om bröstoperationer . Hjälp mig snälla!!

• Svar på tråden Har läst en gång att det finns operationer för att få längre ben? Någon som kan hjälpa mig
  • Yempa

Ja du, detta är ju väldigt vanligt i Kina. Att man förlänger benen. Men efter att ha sett några såna dokumentärer så skulle jag INTE rekommendera en sådan operation då många går fel. Flera av tjejerna som gjort det här kunde inte gå ordentligt efteråt och ångrade sig enormt. Jag är själv kort, 153cm, och har lidit lite av det. Men det finns ju många fördelar med att vara kort oxå. Och de, mååååånga killar älskar korta tjejer

• Anonym

Om det är samma som jag tänker på, så är det inte någon enkel op.Det dom gör är i princip att tänja ut dina benen med skruvar..Då bygger kroppen på ben i luckorna..(svårt att förklara)
    Detta är en process som tar långt mer än ett halvår...och jag är mycket osäker på om du kommer få den då du inte är så kort ändå.

• kaksmulan
    http://www.ukrainahelsoresor.se/Benforlangning.html

Här är en länk som jag hittat genom google.
    Annan information jag hittade är att de gör det på två ben endast i Uppsala och då på personer som vuxit färdigt och inte är längre än 140 cm.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Howdahkan

Har för mig att det var 7cm det dom kunde förlänga men detta är mycket smärtsamt och tar tid.
    Men dom operationer jag hört om är dom där ena benet varit kortare och man förlängt det för att personens ben ska vara lika långa.
    Misstänker att du inte får en operation för att du känner dig kort. Har nu inte hört nån köra det i skönhetssyfte för att dom känt sig korta.
    Men vad vet jag..kontakta en läkare genom telefontid och fråga vilka möjligheter det finns.

• Anonym

Misssy skrev 2008-12-05 12:47:28 följande:

Ja du, detta är ju väldigt vanligt i Kina. Att man förlänger benen. Men efter att ha sett några såna dokumentärer så skulle jag INTE rekommendera en sådan operation då många går fel. Flera av tjejerna som gjort det här kunde inte gå ordentligt efteråt och ångrade sig enormt. Jag är själv kort, 153cm, och har lidit lite av det. Men det finns ju många fördelar med att vara kort oxå. Och de, mååååånga killar älskar korta tjejer
    Aha okej, då vet du hur det känns Hur gammal är du nu? "lider" du lika mycket som förr? hehe jo dom säger ju att killar gillar korta tjejer men jag känner mig snarare bara "hotad" av längre tjejer eftersom jag själv tycker det är sexigare. Usch detta är så himla jobbigt. Om jag bara kunde få tag på den där läkaren som förstörde för mig. :@
    När jag var 15 var jag hos en läkare och frågade om tillväxthormoner och han sa jo det är väl NU du ska börja i sånna fall men jag tycker inte du ska göra det för du Kommer bli längre. Å han hade sååå fel! Jag hade dock inte lika mycket "skin på näsan" då så sa inte ifrån. Så arg på mig själv.
  • Anonym

Ja Du kan förlänga benen. Detta är ett ganska vanligt fenomen i kina. Vad jag har hört så är det både farligt och gör fruktansvärt ont.

Ett annat, inte lika smärtsamt, tips är att klä dig så att du ser lång ut. Köp ett par bra höga skor, kanske stövletter(inte stövlar som slutar vid vaden, detta gör att benen ser kortare ut!), matcha med stuprör och låånga örhängen. Allt för att göra att din kropp känns längre.

• mini79

Jag är 152cm och blev under 6år av min skoltid mobbad för det. Mådde verkligen skitdåligt! Men som man brukar säga; Det som inte dödar det härdar. Jag har lärt mig massor av den hemska erfarenheten. Nu jobbar jag själv som skolkurator och kan på så sätt hjälpa andra som också mår dåligt och jag tror att jag har lättare att sätta mig in i andras problem, tack vare att jag själv inte alltid har haft det så lätt.

Nu bekommer det mig oftast inte alls att jag är kort. Visst blir jag skitirriterad av och till när jag ska handla kläder som uppenbarligen är gjorda för 3 meters människor! Eller när folk måste kommentera att man är såååå liten... Men oftast skiter jag bara i det och vad gäller kläder så finns det mycket snyggt på barnavdelningen som kostar hälften så mycket!

När jag var i din ålder åkte jag till Asien med en kompis (normallängd) i 7 månader. Kan ju säga att det var en uppenbarelse! Busssätena var lagom höga, alla kläder passade utan att man behövde lägga upp dom osv. Försäljarna tittade på mig och log och sa : "Asien size". Sen skrattade de åt min kompis och skakade på huvudet och sa: No, no, too big!
    Gissa vem som var irriterad då! :O) Med andra ord så finns det miljoner människor på denna planet som är lika liten som du eller mindre!

Har inte haft problem med killar heller. Är nu lyckligt gift med en man som inte heller är alltför lång (170cm) och vi väntar vårt andra barn vilken dag som helst. Har redan en son på 1 1/2 som redan är tjejernas favorit på dagis trots att han också är en mini...

Du duger som du är! Det vet alla andra som tycker om dig redan, nu är det upp till dig att börja förstå det också!

• Yempa
    Anonym skrev 2008-12-05 12:55:06 följande:
    Misssy skrev 2008-12-05 12:47:28 följande: Aha okej, då vet du hur det känns Hur gammal är du nu? "lider" du lika mycket som förr? hehe jo dom säger ju att killar gillar korta tjejer men jag känner mig snarare bara "hotad" av längre tjejer eftersom jag själv tycker det är sexigare. Usch detta är så himla jobbigt. Om jag bara kunde få tag på den där läkaren som förstörde för mig. :@När jag var 15 var jag hos en läkare och frågade om tillväxthormoner och han sa jo det är väl NU du ska börja i sånna fall men jag tycker inte du ska göra det för du Kommer bli längre. Å han hade sååå fel! Jag hade dock inte lika mycket "skin på näsan" då så sa inte ifrån. Så arg på mig själv.
    Nä nu lider jag ingenting av det. Men visst har jag känt mig "hotad" av längre kvinnor men inte nu längre. Ibland har jag fått jobba hårdare för att få uppmärksamhet på tex ett jobb eftersom jag är kort, men det har bara gjort mig starkare. Säger folk att jag är kort så svarar jag inte ens på det. Inte så att jag går runt och påpekar för folk att "oj, vad lång du är". Och de killar jag haft har varit sååå nöjda med min längde. Dom tycker det varit bra med en kort tjej för vi är enkla att kasta runt i sänghalmen
  • Anonym

mini79 skrev 2008-12-05 13:05:16 följande:

Jag är 152cm och blev under 6år av min skoltid mobbad för det. Mådde verkligen skitdåligt! Men som man brukar säga; Det som inte dödar det härdar. Jag har lärt mig massor av den hemska erfarenheten. Nu jobbar jag själv som skolkurator och kan på så sätt hjälpa andra som också mår dåligt och jag tror att jag har lättare att sätta mig in i andras problem, tack vare att jag själv inte alltid har haft det så lätt.Nu bekommer det mig oftast inte alls att jag är kort. Visst blir jag skitirriterad av och till när jag ska handla kläder som uppenbarligen är gjorda för 3 meters människor! Eller när folk måste kommentera att man är såååå liten... Men oftast skiter jag bara i det och vad gäller kläder så finns det mycket snyggt på barnavdelningen som kostar hälften så mycket!När jag var i din ålder åkte jag till Asien med en kompis (normallängd) i 7 månader. Kan ju säga att det var en uppenbarelse! Busssätena var lagom höga, alla kläder passade utan att man behövde lägga upp dom osv. Försäljarna tittade på mig och log och sa : "Asien size". Sen skrattade de åt min kompis och skakade på huvudet och sa: No, no, too big!Gissa vem som var irriterad då! :O) Med andra ord så finns det miljoner människor på denna planet som är lika liten som du eller mindre!Har inte haft problem med killar heller. Är nu lyckligt gift med en man som inte heller är alltför lång (170cm) och vi väntar vårt andra barn vilken dag som helst. Har redan en son på 1 1/2 som redan är tjejernas favorit på dagis trots att han också är en mini... Du duger som du är! Det vet alla andra som tycker om dig redan, nu är det upp till dig att börja förstå det också!
    Okej det var intressant att läsa och orden värmer. Tack Jo igentligen så handlar dig väl om mig och inte om andra. Jag blir också irriterad när andra ska påpeka min längd!! Men det kankse handlar om mitt självförtroende?
    Jag blev dock inte mobbad men fick alltid höra - så liten du är, så liten du är.. Överallt!!

Men det kankse blir bättre med åren som går. Okej jo mitt barns pappa , mitt ex, var 175 å det funkade. Men har nu träffat en annan underbar kille (det tog slut mellan mig och pappan för ett tag sedan) men vågar inte sattsa på han då han är 189, skulle få stå på en stol å pussa hand. Gud vad retligt! Men men..
  • Anonym

Misssy skrev 2008-12-05 13:14:22 följande:

Nä nu lider jag ingenting av det. Men visst har jag känt mig "hotad" av längre kvinnor men inte nu längre. Ibland har jag fått jobba hårdare för att få uppmärksamhet på tex ett jobb eftersom jag är kort, men det har bara gjort mig starkare. Säger folk att jag är kort så svarar jag inte ens på det. Inte så att jag går runt och påpekar för folk att "oj, vad lång du är". Och de killar jag haft har varit sååå nöjda med min längde. Dom tycker det varit bra med en kort tjej för vi är enkla att kasta runt i sänghalmen
    Okej, va skönt att höra Det kankse bara är i "tonåren" som det är jobbigt... Hoppas det blir lättare med åren. Tack för orden!!
  • Roberta

Jag är 153 cm lång och har väl egentligen aldrig mått dåligt av detta. Det är bara irriterande när kläder inte passar och de ställer matvaror högt i affärerna. Men man får lära sig klättra (kanske inte i affärerna dock).
    Jag har alltid fallit för långa killar och min man är 186 cm. Har aldrig känts som nåt problem. Så satsa på den långa killen.

Jag har läst om såna operationer och jag tror bara man gör det om nån är ännu kortare, tror inte heller man ger tillväxthormon om nån räknas bli längre än 150 cm. Operationerna lär vara mycket smärtsamma och jobbiga.

Försök hitta din stil och rätt klädd kan man lura många att man är längre. Ställ dig en aning bort från långa människor om du pratar med dem. Är otroligt irriterande att behöva böja nacken när man pratar med nån.

• Roberta

Ska kanske tillägga att jag hade problem i tonåren med att alla måste tjata om att "du växer nog lite till". Typ fastrar och så.

• Anonym

Min svägerska är 147 och hon har fått två barn. Hon har dessutom skaffat barn med en kille som är nästan två meter lång.
    Hennes barn lär ju växa om henne, men det gör väl inget?

Hur man ser ut och hur lång (eller kort) man är spelar faktiskt ingen som helst roll. Se inte bara problem med din längd. Du är ju så mycket mer än så.

Kroppen är ingenting man väljer, den är bara ett skal. Du är Du, om du så är två meter lång. Vad gör det att du är kort?

En operation är nog väldigt smärtsam och jobbig, är det verkligen värt det för bara några centimetrar?

Svar på tråden Har läst en gång att det finns operationer för att få längre ben? Någon som kan hjälpa mig