• Sicka1982

Hjälp mig att få katterna att lossa mindre hår!!

Mina lossar väldigt mkt alltså, jag ger dem vitaminer, riktigt foder från djuraffären. Som ska göra att de lossar mindre. Visst, de har blivit mindre men det är fortf att dammsuga soffan & lägenheten varje dag som gäller.

Hur gör ni? Lossar era oxå mkt?
    TIPSA MIG!!! Alla tips är välkomna!!!

• Svar på tråden Hjälp mig att få katterna att lossa mindre hår!!
  • Havanna82

Är det långhår eller korthår?

Mitt bästa tips är nog att bada katten regelbundet samt borsta dom ofta! Förvisso löser det hår när du borstar, men då under lite mer kontrollerade former.)

• tvål

nej nu när det blir kallare blir det ju MINDRWE hår,efterson de sätter vinterpäls..har en perserkorsning som fäller massor annars..han kommer börja fälla massor i mars april igen,när våren kommer...

• Sicka1982

Mina hatar det men jag försöker så ofta jag kan. De är ju korthåriga katter, vanliga bondkatter.

Silverkatten06 skrev 2008-12-05 12:54:43 följande:
    borsta ofta?
  • kaksmulan

kamma dem ofta så fångar du upp håret då i stället. Eller damsug dem om de går med på det. Jag tror inte att du kan påverka katternas hårlossning så speciellt mycket. Tappar de extremt mycket hår är de förmodligen sjuka och då är det bäst att ta dem till veterinär.

Dock, den här tiden på året är det ju dags för en tjockare underpäls så då faller de tunna "sommarhåret" av...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Sicka1982

Fast de är ju inte sjuka. Har vart till vett med dem & de har alltid lossat mkt! Men jag fattar inte..

kaksmulan skrev 2008-12-05 12:56:00 följande:
    kamma dem ofta så fångar du upp håret då i stället. Eller damsug dem om de går med på det. Jag tror inte att du kan påverka katternas hårlossning så speciellt mycket. Tappar de extremt mycket hår är de förmodligen sjuka och då är det bäst att ta dem till veterinär.Dock, den här tiden på året är det ju dags för en tjockare underpäls så då faller de tunna "sommarhåret" av...
  • Kamikazee

Borsta och bada. Enda sättet att minska hårkvoten i hemmet. Katterna fäller förutom det vardagliga slitaget, sommar- och vinterpäls. Så på hösten och våren är det extra noga. Du får vara glad att du inte har långhår

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • kaksmulan

Men katter lossar mycket hår, det gör alla pälsdjur. Där mina katter har legat kan det vara ganska mycket päls kvar (i sängar och i soffan). Semilånghåriga katter och långhåriga tappar pälsen mer i tussar och då är det lättare att kamma bort det håret eller så tappar de hela tussarna när de är ute. Därför tycker man att de hårar mindre.

• kaksmulan
    Kamikazee skrev 2008-12-05 12:59:07 följande:
    Borsta och bada. Enda sättet att minska hårkvoten i hemmet. Katterna fäller förutom det vardagliga slitaget, sommar- och vinterpäls. Så på hösten och våren är det extra noga. Du får vara glad att du inte har långhår
    exakt
  • Sicka1982

Precis, att dammsuga soffan varje dag är en PÄRS!

kaksmulan skrev 2008-12-05 12:59:20 följande:
    Men katter lossar mycket hår, det gör alla pälsdjur. Där mina katter har legat kan det vara ganska mycket päls kvar (i sängar och i soffan). Semilånghåriga katter och långhåriga tappar pälsen mer i tussar och då är det lättare att kamma bort det håret eller så tappar de hela tussarna när de är ute. Därför tycker man att de hårar mindre.
Svar på tråden Hjälp mig att få katterna att lossa mindre hår!!