• pusselbitar

Vilka "flythjälpmedel" till 2 åring?

Vad har ni med er för flythjälpmedel till era såm barn? Vi åker till Dominikanska Republiken om en vecka och funderar nu på vad vi ska köpa till honom astt bada med? Är han förstor för en sån badring man sitter i?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilka "flythjälpmedel" till 2 åring?
  • Solskensmor

Skulle tro att han är för stor för en sittbadring. Vi har kört med armpuffar, tycker vi har varit bra. Tänk bara på att köpa rätt storlek, de finns i några olika.

• pusselbitar
    Solskensmor skrev 2008-12-05 14:58:01 följande:
    Skulle tro att han är för stor för en sittbadring. Vi har kört med armpuffar, tycker vi har varit bra. Tänk bara på att köpa rätt storlek, de finns i några olika.
    Armpuffar har vi redan, men räcker de?

Finns ju såna badflytvästar, någon som vet om de är bra?
  • hannabebe

Hur mycket vattenvana? Ni behöver ju ändå vara med hela tiden så armpuffar borde vara precis lagom för att leka och plaska med (för det är inte en "livräddar-grej" ni är ute efter, eller hur? Utan något för lek i pool och hav?) Flytkorvar är roliga (finns på Coop och leksaksbutiker), men knappast något jag skulle vilja flyga med för de är lite skrymmande. Annars funkar ja vanliga frigolitskivor bra (det finns i roliga figurer, typ färgglada grodor som man kan hålla i armarna och plaska sig fram). Trevlig semester!!!

• pusselbitar
    hannabebe skrev 2008-12-05 15:07:51 följande:
    Hur mycket vattenvana? Ni behöver ju ändå vara med hela tiden så armpuffar borde vara precis lagom för att leka och plaska med (för det är inte en "livräddar-grej" ni är ute efter, eller hur? Utan något för lek i pool och hav?) Flytkorvar är roliga (finns på Coop och leksaksbutiker), men knappast något jag skulle vilja flyga med för de är lite skrymmande. Annars funkar ja vanliga frigolitskivor bra (det finns i roliga figurer, typ färgglada grodor som man kan hålla i armarna och plaska sig fram). Trevlig semester!!!
    Vattenvana ... ja typ badkar och plask i vattenbrynet på stranden i sommras. Nej absolut inget livräddar-aktigt. Vi kommer ju vara nära honom hela tiden. Frigolitskivor känns han lite för liten för, eller? Vet att när vi var utomlands med min lillebror i den åldern så hade mamma köpt en uppblåsbar flytväst som han hade. Den var hon jättenöjd med. Men såna kanske inte finns längre?
  • hannabebe

pusselbitar skrev 2008-12-05 15:13:40 följande:

Vattenvana ... ja typ badkar och plask i vattenbrynet på stranden i sommras. Nej absolut inget livräddar-aktigt. Vi kommer ju vara nära honom hela tiden. Frigolitskivor känns han lite för liten för, eller? Vet att när vi var utomlands med min lillebror i den åldern så hade mamma köpt en uppblåsbar flytväst som han hade. Den var hon jättenöjd med. Men såna kanske inte finns längre?
    Det finns det säkert, varför inte kolla på babyproffsen eller liknande, de har ju det mesta! Jag tror iofs inte han är för liten för frigolitskiva om han trivs i vatten, men ni kan säkert plocka upp någonting skojigt på stranden som både han och brorsan kan leka med ifall det blir läge för det. Mer seriösa flythjälpmedel är väl bra att ha med sig.
  • AnnamedAochJ

I somras hade vi flytring till sonen som då var ung 1½ och det funkade kanon. Vi använde den dock endast när vi gick ut på djupt vatten så vi kunde doppa oss också och när vi badade från klippor.

• pusselbitar
    AnnamedAochJ skrev 2008-12-05 15:54:27 följande:
    I somras hade vi flytring till sonen som då var ung 1½ och det funkade kanon. Vi använde den dock endast när vi gick ut på djupt vatten så vi kunde doppa oss också och när vi badade från klippor.
    Var det en sån man sitter i?
  • pusselbitar
    hannabebe skrev 2008-12-05 15:16:30 följande:
    pusselbitar skrev 2008-12-05 15:13:40 följande: Det finns det säkert, varför inte kolla på babyproffsen eller liknande, de har ju det mesta! Jag tror iofs inte han är för liten för frigolitskiva om han trivs i vatten, men ni kan säkert plocka upp någonting skojigt på stranden som både han och brorsan kan leka med ifall det blir läge för det. Mer seriösa flythjälpmedel är väl bra att ha med sig.
    Med bror menade jag min egen bror Vår son får hålla tillgodo med oss bara. Ja, jag ska nog kolla efter en sån väst. Synd bara att det inte direkt är säsong för sånt nu.
  • Pyff

Tycker absolut att vanlig badring är det bästa för en 2-åring. En sån liten lämnae man ju inte ur sikte en sekund nära vatten utan badar ju MED dem och då är det mycket mer bekvämt för barnet att glida runt i en badring än att behöva kämpa för att hålla upp huvvet som man måste göra med puffar.
    Alexander hade alltid badring i den åldern, först nu i somras när han var 4 började vi med armpuffar. Han kunde ligga och slappa i badringen i typ en timma Han bara älskade den!

• AnnamedAochJ

pusselbitar skrev 2008-12-05 16:23:18 följande:

Var det en sån man sitter i?
    Ja det var en sån som man sitter i.
  • mambaba

vi har en mini båt med ratt, den tyckte vår son var toppen när han var 1½, på djupt vatten när vi doppade oss + fylld med vatten uppe på stranden..
    har hört att badring kan vara farligt, om de tippar över så kommer barnet ej upp igen utan fastnar uppochned så det gäller att man e med heela tiden..
    jag tror jag ska skaffa en badring man sitter i till minstingen, 8mån, nu när vi åker och armpuffar och båten till stora killen som nu är tre år.. hi hi vad härligt det ska bli att få bada

• Ällingen

Slår ett slag för armpuffar! Vår 19 månaderstjej badade massor på egenhand med sina när vi var i Thailand.

NATURLIGTVIS VAR VI MED HENNE HELA TIDEN men utan att hjälpa till/hålla i. Hon hoppade från kanten och "simmade", hade jättekul!

• Ällingen

Ooops TS kanske redan är hemma från semestern...

• pusselbitar

Nu är vi hemma från semestern. Det visade sig att vår vildunge i badkaret var en riktig fegis i bassängen. Han satt mest i famnen på någon eller i en sån sittring. Han hade aldrig vågat vara i en badring eller ensam med armpuffar. Helst satt han bara på kanten och plaskade med fötterna. I havet vägrade han bada vilket var helt förståligt. Knappt så jag själv kunde hantera vågorna så där hade jag inte vågat bada med honom.

• Pesco

Vår kille simmar jättefint i vanliga simpuffar man sätter på armarna.  2 år och 4 mån nu, men har kört med dem minst 6 mån.

Svar på tråden Vilka "flythjälpmedel" till 2 åring?