• 1978an

PANIK!! Pastasallad till 50 pers.. Hjälp!!

Vi ska göra pastasallad till minst 50 pers. Vad ska vi ha i? Hur mycket ska man göra? Ge mig tips.

• Svar på tråden PANIK!! Pastasallad till 50 pers.. Hjälp!!
  • luddigamaskrosen

Ärtor, majs, sugarsnaps, paprika, oliver, urkärnad gurka, pasta skruvar, kyckling fileér som skärs i mindre bitar. Sen kan man ha i en liten skvätt av nån dressing bara för att den inte ska bli torr. Egentligen kan du ju ha i allt du tycker är gott själv men välj inga kladdiga grönsaker som tomat, det blir lätt geggigt efter bara en kort stund. Jag skulle också undvika sånt som isbergssallad som lätt blir brun i kanterna. Satsa hellre på lite ruccola eller skott i salladen.

• sanne84

4 st billingeost, 15 äpple, 4 st picnicbog, 2 burkar önos smörgåsgurka, 15 dl creme fresch, pasta, grön sallad, italensk sallads krydda, salt och peppar

jag tror det ska räcka till 50 pers

jätte god att göra kvällen innan och låta den stå och dra sig.

• gagge

ska n iha nåt till lr bara pastasallad?!?!

Här e en jätte god vi brukar göra. Hur mycket det kan behövas till 50 pers har jag ingen aning om, men sök på google efter mat mängd / pers... så borde det komma upp.

Krämig pastasallad.

Penne pasta
    coctailtomater
    knaperstekt bacon i småbitar
    kyckling filé i småbitar
    fetaost
    svarta oliver
    ruccolasallad

Sen en sås på. lätt cremefraiche, turkiskyohurt, vitlök, färsk basilika, salt, svartpeppar.

Mixa först basilikabladen, vitlöksklyftor med 1/3 del av cremefraichen & turkyogurten med stavmixer. häll i den andra oblandade i en stor skål och slå i m,ixen och blanda med sked.
    Mixar man allt blir den väldigt lös i konsistensen.
    Fixa ihop "salladen" och slå lite sås över och blanda runt. det sista man lägger i är ruccolan och baconet så det behåller sin krispighet.

Servera med bröd och smör till.

Mina älskade två prinsessor!
  • 1978an

Tack för tipsen så här långt.

Vi tänkte ha smör och bröd till och så ska det serveras tårta efteråt.

• isisisis

Salami
    ost
    sallad
    Tomat
    Gurka
    paprika
    Rödlök
    Kronärtskockor
    Olivar

pasta eller risoni ca 1,5 dl per pers.

• sanne84

det låter gott typ nåt baugett liknade bröd till är ju alltid gott till sallad.

• Jeja

Har en kanongod pasta sallad här, men vet inte mänd, eftersom jag bara gör till familjen

Knaperstekt bacon
    Pasta
    Sallad
    gurka
    tomat
    euroshoppers feta ost i burk, häll på hela burken, med oljor, kryddor o allt
    Icas italienska salladskrydda

Blanda i hop allt, mkt italiensk salladskrydda

• Sommaren är kort
    Gnocchi sallad  

Ett populärt recept som de flesta vill ha…..

3 dl gräddfil (jag tar 5 dl)1 dl majonäs (smaka av)Ev filmjölk ( har jag aldrig haft i)Kryddill ganska mycketHackad saltgurkaSvartpepparIsbergssallad1 gurka i stavar4-6 tomater2 paprikorEv kapris (har jag aldrig i)Gnocchi pasta  (jag brukar ta nästan ett helt paket men det får inte bli för torrt) Om du vill ha det som enbart sallad kan du ta i tonfisk och 4-5 ägg att lägga ovanpå

Lycka till!
  • Sommaren är kort

Kycklingsallad sweet chili  

1 grillad kyckling2 morötter1 purjolök1 burk majs3-4 dl pasta2 burkar lätt creme fraiche3 msk bostongurka7 msk sweetchilisauce mango ananas½ tsk mellanmalen svartpeppar1 tsk sambal oelek1 tsk salt    

Koka pastan och låt den kallna.

Skär kycklingen i bitar.

Strimla purjolöken och riv morötterna

Blanda Creme fraiche, sweetchili och kryddor

Blanda ihop allt och låt stå en stund innan servering

Servera gärna ett gott bröd till.

• Sommaren är kort
    Pasta sallad     6 dl kokta pastahjul2 dl hackade äpplen2 dl ättiksgurkor2 dl purjolök el rödlök2 dl lättcreme fraiche½ dl skånsk senapSalt och pepparRökt skinka eller kassler
Svar på tråden PANIK!! Pastasallad till 50 pers.. Hjälp!!