• Maggan65

Mozzarella och Ricotta

En bekant till mig at inte mozzarella under sin graviditet. Ar det riktig att man inte ska ata mozzarella eller ricotta nar man ar gravid?

Jag ar ju supersugen pa pizza och pasta och lasagne och annat.............

Nan som vet?

• Svar på tråden Mozzarella och Ricotta
  • FrökenR

Är osten tillagad som tex på pizza är det ingen fara. Det finns också pastöriserad mozzarella om du vill äta den färsk.

• Maggan65

Va bra! Och ricotta-ost, vet du nagot om det?
    Manvill ju inte gora fel...

• Hannah76

Mozzarella kan man äta om den är gjorde på pastöriserad mjälk, och det är den oftast i Sverige.
    Ricota borde ju inte vara nån fara heller, det är ju mer som en färskost?

• Lillanonna

Om det är tillagat över 70 grader så är det ingen fara även om jag har för mig att det inte är nån fara med varken ricotta el. mozzarella! Men kolla livsmedelsverkets hemsida för att va på säkra sidan!
    www.slv.se/templates/SLV_List.aspx&epslanguage=SV

• Sara Li

Om osten är pastöriserad - dvs upphettad till 72-74 grader så "får" man äta den som gravid. Alltså: Om man lägger opastöriserad ost på t ex en pizza och har den inne i ugnen tills pizzan är klar, dvs säkert på över 200 grader i kanske 10 minuter, så ÄR ju osten pastöriserad sedan! Om man vill vara säker på att den blivit över 72 grader så kan man ju testa med stektermometern.

• Sara Li

Färskostar brukar nog inte vara pastöriserade. Eller jag vet inte. Men man äter vad man vill som gravid, SLV har bara olika rekommendationer som man antingen väljer att följa eller inte.

Hannah76 skrev 2008-12-05 15:16:12 följande:
    Mozzarella kan man äta om den är gjorde på pastöriserad mjälk, och det är den oftast i Sverige.Ricota borde ju inte vara nån fara heller, det är ju mer som en färskost?
  • Maggan65

Jo fast man vill ju garna att lilla pyret ska ma bra dar inne. Tack for alla tips!

• Aquavit

Jo, färskostar i sverige brukar vara pastöriserade. Jag skulle vilja påstå att du kan äta alla de vanliga ricotta och mozzarella som du kan hitta i en vanlig kyldisk i en vanlig affär utan problem.

TS, om du ändå ändå skulle vara osäker så läs på förpackningen, är de gjorda på pastöriserad mjölk så är de ok. Är de gjorda på OPASTÖRISERAD mjölk så måste det stå specificerat på förpackningen!

Sara Li skrev 2008-12-05 15:20:35 följande:

Färskostar brukar nog inte vara pastöriserade. Eller jag vet inte. Men man äter vad man vill som gravid, SLV har bara olika rekommendationer som man antingen väljer att följa eller inte.
Svar på tråden Mozzarella och Ricotta