• reserverad

Tappar haret pga ett shampoo?!?

Kan man borja tappa haret pga ett shampoo? Det pastas att man kan gora det med shampoon med sls men det har var ett naturligt shampoo utan sls och jag laste aven pa ett forum om en tjej som borjade tappa haret nar hon anvande ett naturligt shampoo.

Kan det verkligen stamma att man tappar haret pga shampoon som ar fran valkanda tillverkare? Och varfor isf?

• Svar på tråden Tappar haret pga ett shampoo?!?
  • sanne84

jag är frisör och att tappa hår av shampoo har jag aldrig hört. Du kan få mjäll av shampoo men inte tappa håret. Jag tror mer på att det i så fall beror på stress, graviditet, hormonförändringar, ärflighet. Med störst sannolikhet är det nog stress du tappar håret av, jag tycker var och varannan kund idag tappar hår och det är för att vi lever i en så stressande miljö.

• Trocadero

Vad innehåller schampot? För att man ska tappa håret pga av yttre påverkan så måste det ju finnas någon tillsats som gör att håret går av eller att hårsäcken dör och på så sätt släpper iväg hårstrået.

• reserverad

En frisor, vad kul! Orkar du svara pa ett par till fragor? Det ar okej om du inte svarar pa alla om du inte har lust.

Efter att jag hade anvant Paul Mitchell sa blev hela skalpen kliig och sen dess sa kliar nastan alla shampoon som finns. Och jag har provat manga olika, alla har varit frisors-shampoon eller fran halsokosten. Det har har hallit pa i 1 1/2 ar nu. De enda shampoon jag tal ar; apotekets oparfymerade men det torkar ut mitt langa har, och Fekkai for kanslig harbotten men det har slutat tillverkas. Fekkais nya "au naturel" funkar men lamnar en lite unken lukt i harbotten. Vad ska jag gora?

Ar det mest troligt att jag har blivit allergisk, torkat ut harbotten eller vad? Ar det battre att anvanda halsokost eller frisorshampoo for mig? Har du nagot du rekomenderar isf?

Sen har jag dessutom tappat mycket har sen juni i ar och enligt min lakare sa ser alla mina blodprov bra ut. Hur lange kan man tappa haret och anse att det ar normalt? For haret faller val av under vissa perioder mer an andra? Obs, jag har inte varit gravid eller ammat eller nat sant.

Jag har alltid varit snall mot haret och anvant bra frisors-shampoon. Stylar inte haret och anvander inte fon eller nat.

• reserverad

Vad det innehaller ar jag inte saker pa, har inte flaskan har men det var ett sls-fritt shampoo fran LANZA, en bla flaska som hette Moisture Kukui nanting. LANZA anses ju vara ett bra marke men vem vet? Jag slutade anvanda det efter ca 4 veckor men jag har fortsatt tappa haret sen dess och det ar nu 4-5 manader sen jag slutade med shampoot.

Trocadero skrev 2008-12-05 15:41:41 följande:
    Vad innehåller schampot? För att man ska tappa håret pga av yttre påverkan så måste det ju finnas någon tillsats som gör att håret går av eller att hårsäcken dör och på så sätt släpper iväg hårstrået.
  • isisisis

Tänk på att det är ca 3 månaders fördröjning på håret.

Så det du utsatte dig för för 3 månader sedan drabbar håret nu sas..

Tror på stress,vitaminbrist och dyl som frisören sa.

• ming

Du kanske har sån där mjällsvamp, eller vad det heter? Jag hade mycket problem med klåda i hårbotten, så jag använde Fungoral som man köper på Apoteket. Funkade skitbra, jag har inte längre klåda, och det var länge sen jag slutade med den.
    Att du tappar håret kan säkert ha med stress att göra. Det finns en sjukdom som heter Alopecia som inte är helt ovanlig som gör att man tappar håret fläckvis. Men jag har för mig att är latent och att det utlöses av någon yttre faktor (oftast stress). Min syster har det och min farfar hade det, och ända sedan jag fick reda på att det fanns så har jag plötsligt börjat märka folk som har tappat håret på det viset.

• sanne84

Det låter som du är allergisk mot alla parfymerade shampoo och det ända som funkar är apotektes parfym fria. Har du eksem på resten av kroppen också eller är bara klådan i hårbotten?

Du säger även att detta har hållt på i 1 1/2 år är du stressad pluggar, jobbar mycket det kan vara vad som helst som har gjort så att du har blivit känslig i hårbotten.

Är du orolig så kan du ju kontakta din vårdcentral och de tar prover på dej men jag tror som sagt att efter som detta har hållt på så länge så är det nog något stress relaterat. Det kan även ta nu inte illa upp ha med kosten att göra. Men som vi tjejer gör vi bantar och då kanske man inte ätit något som man skulle behöva man saknar helt enkelt något i kroppen.

• reserverad

Far leta lite pa natet om mjallsvamp fast skulle kladan forsvinna med vissa shampoon om det var mjallsvamp? Skulle man inte alltid ha klada da? Kladan halls ju borta sa lange som jag anvander ratt shampoo, det ar nar jag byter och trixar som det borjar klia igen.

Kan man anvanda Fungoral ett tag bara for att kolla om det blir battre fast man kanske inte har mjallsvamp eller ar det skadligt?

Jag tappar inte haret flackvis som tur ar utan det ar jamt fordelat.

• sanne84

Tänk på att ju mer ett shampoo luktar desstu sämre är det för dig är är känslig i hårbotten och skölj även ur shampoot länge. Men prova att gå till en läkare det kanske är nåt du saknar i kroppen som vitamin eller nåt. Det är ju bara ett enkelt blodprov.

• reserverad

Sanne, jag tar inte alls illa upp, jag ar bara glad att fa hjalp.

Jag ar vegetarian och alla mina prover ar bra, inkl protein, jarn, skoldkortel osv. Var hos lakaren for tva veckor sen for att utesluta nagot sant som orsak till mitt problem med haravfall. Jag har aldrig bantat och jag har normalvikt for min langd. Jag ar inte stressad for jag ar hemmafru utan barn.

Jag har inga eksem pa kroppen och har aldrig haft det heller sa det ar bara harbotten som strular och det utlostes helt klart (vagar jag nastan pasta iaf) av Paul Mitchell shampoo.

Ar det dumt att anvanda Fekkai's naturliga shampoo som ar som halsokost typ? Ska jag fortsatta med Apotekets och kanske anvanda inpackning oftare istallet for att motverka att det torkar ut haret? Kan jag ha inpackning istallet for balsam forresten?

• sanne84

jag hade fortsatt med apotektets shampoo för det vet du funkar.
    nu har jag snart slut på ideer. med det shampoot verkar vara det ända som funkar för dej. hoppas det löser sig för dej.

• reserverad

Tack for dina tips. Jag kor pa Apoteket och fler inpackningar an forut.

• reserverad

Sanne84, du hade ratt. Jag var hos en hudlakare igar och hon sa att jag ar allergisk mot parfymer. Sa det blir att kora parfymfritt helt och hallet fran och med nu.

Sa om ni har forslag pa parfymfria shampoon sa blir jag glad. Jag vet bara om Apoliva och KMS.

Sen har jag en till fraga till alla smarta personer dar ute. Vet nagon varfor jag klarar av naturliga shampoon fran halsokosten ibland som inte ar parfymfria men jag klarar inte vanliga shampoon fran Paul Mitchell, Goldwell, Wella osv.

Ar det nagon annan slags parfym i naturliga shampoon som inte ar lika allergiframkallande?

Svar på tråden Tappar haret pga ett shampoo?!?