• Marina74

Bärsele för 1-åring?

Kan man ännu bära en ettåring i bärsjal/-sele? En hurudan rekommenderar ni i så fall? (Jag tänkte att det kunde vara ett praktiskt alternativ när det blir dags för att föra barnet till dagis i februari)

• Svar på tråden Bärsele för 1-åring?
  • Kristin24

Nja det blir nog väldigt tungt, men det finns ju bärselar/ryggsäckar som man kan bära sitt barn på ryggen med. Vi letar efter en sån där ryggsäcksbärsele, är praktiskt då vi är ute i skogen.

• Jessica C S

En Ergo-sele eller en vävd sjal, ex storchenwiege funkar jättebra till en ettåring. Man kan bära tills man inte orkar mer, två tre år. Kolla på www.babyboden.nu

• Jessica C S

Man kan bära på ryggen med både bärsjal och ergo sele. Idag var vi och plockade svamp i skogen. Jag hade Elna på ryggen, med min vävda storchenwiege sjal, och det funkar jättebra! Hon är snart 11 månader gammal.

• Hushi

Jag bär min trettonmånaders i en ringsjal. Det är ju mycket tyngre än att bära i en vävd långsjal. Men det funkar kortare stunder. Typ en halvtimme. Sen får jag lite ont.

• annabg

Fyrkantssjal funkar också bra till äldre barn, bar vår son i den till strax innan han var två. Och han har aldrig varit någon lättviktare.

• Toyya

Karl är fjorton månader och bärs så gott som dagligen. Vi har en Ergo, av den "gamla" modellen, som maken använder. Jag har en fyrkantssjal, ringsjal och långsjal och varierar beroende på tillfälle. Använder Ergon med, för all del.
    Sele är onekligen lite enkalre än sjal, när de ska sitta på ryggen, tycker jag. Rekommenderar Ergon, men har i och för sig inte provat varken Sutemi eller Patapum. Det bästa är om du kan prova i verkligheten, kanske på en sjalträff (se www.sjalbarn.se). Då kan du testa vad som passar dig! Lycka till!

• Villevonka

Vi har en bärryggsäck av märket Vaude som är helt suverän. Bra axelremmar, höftbälte, regnskydd för barnet, samt en ficka under som man kan stoppa ombyte, blöjor m.m. i.

• Lizza

vad är det för skillnaad på den gamla o nya ergon? o patapum? är den bra?

• Marina74

Tusen tack för alla tips!

• Marlene

jag bär min kille som är drygt 2 år i en ERGO och i sjal

Lizza: Här ser du skillnaden mellan gammla och nya ERGO www.ergobabycarrier.com/classic.html vi har nyss bytt från den gammla till den nya och den gammla är jätte bra men den nya är snäppet bättre.

• Alvi

Har den nya Patapumen - har bara gott att säga om den! Den är fantastisk!
    Långsjal i all ära (har själv en 4,6 m Stork) men här stoppar man ner Lilja i selen, knäpper ett knäppe och drar åt två remmar - voila, hon sitter som ett andra skinn!

REKOMMENDERAS!

• Katharina

Leo fyller ett år nästa vecka och han bärs fortfarande varje dag i sjal och sele. Nya ergon är bra för det går att bära på höften med den, precis som med sutemin.

Svar på tråden Bärsele för 1-åring?