• pussgurkan86

behöver bebisar rapa efter ersättning??

Min dotter är 8 dagar gammal och har gått ner mycket i vikt. bvc sköterskan sa till mig att prova Nan 1 och det har jag gjort nu. Min fråga är, ska jag försöka rapa henne efter hon har fått ersättning eller det behövs inte??

detta är mitt första barn så jag är lite osäker.

• Svar på tråden behöver bebisar rapa efter ersättning??
  • viseversa

jag har aldrig rapat någon av mina barn.Dom rapar när dom behöver det.Men jag har aldrig stått och försökt få dom att rapa.Dom mår toppen bådatvå.Får hon inte ont i magen så behöver du inte vara så noga med rapningen.Alla bebisar rapar inte på beställning.

• mamlan

Det är precis som när du ammat eller efer välling, ersättningen är ju istället för bröstmjölk så attt säga..så gör precis som du skulle ha gjort efter att ha ammat.

• JessAnn

Jag ger också NAN 1. Jag rapar mitt barn en gång när han äigt halva och en gång efter han ätigt klart. Han rapar oftast ganska stora rap båda ggn.

• FL Lisa

det beror väl på om hon verkar behöva det.

Vår son flaskmatades och behövde rapas efter matning för annars fick han ont i magen. Första månaderna rapade vi mitt i maten också..alltså vi gav halva flaskan och rapade och sen fick han resten och sen rapades det igen.

• peccavi

testa att försöka rapa henne efter måltid eller under måltid om hon verkar trött. åtta dagar är inte så gammalt och hon kan behöva lite hjälp med att rapa och inte somna ifrån maten.
    Min erfarenhet är att nyfödda barn ofta behöver hållas upprätt för att rapa eller få lite klapp i ryggen, gärna efter halva måltiden och efter att den är slut.

• lillvilda

du kan ju prova å rapa henne å se om det verkar behövas. Det är olika med olika barn. Mina pojkar har svalt mycket luft så de har jag rapat men de behövde de efter de ammats oxå för de sög så mycket luft. Du kan ju brukar bara lägga barnen upprätt mot axeln å klappa lite lätt i rumpan å låta dom ligga så en stund. det brukar de göra fast de sover. Det är lite skönt att veta att luften kommit ut om de har nått så slipper de bli magknip.

• hunybany

det kan ju också vara bra och rapa eftersom att har barnet luft i magen så kan det kännas som om man är mätt,men sen när barnet rapar blir det ju mer utrymme i magen o då vill barnet ha mat direkt igen :)

• Tjohalia

Rapas behöver bebisar om dom får nåt problem om dom INTE rapas, tex magknip eller att dom kräks mycket eller att dom vaknar efter en stund för att dom behöver rapa, och det spelar ingen roll om dom äter ersättning eller från bröstet. Båda mina har behövt rapas (ena ammad, andra flaskad), annars har dom kräkts väldigt mycket eller vaknat efter en liten stund om dom somnat, men nån magknip har dom inte haft.

• pussgurkan86

Jag ammar henne först och sen får hon lite ersättning eftersom hon går ner i vikt hela tiden.

Efter ersättningen höll jag henne och klappade henne lite i baken men hon rappade inte.

• pussgurkan86

kan tillägga att hon inte har behövt rapa när hon har fått bröstet. Jag använder dessutom dr browns nappflaska så magknip behöver jag nog inte oroa mig för.

• viseversa

nej men dåså.Verkar hon inte lida av det så är det ingen fara.Det är inte extremt viktigt med rapningen.

pussgurkan86 skrev 2008-12-05 16:15:43 följande:
    kan tillägga att hon inte har behövt rapa när hon har fått bröstet. Jag använder dessutom dr browns nappflaska så magknip behöver jag nog inte oroa mig för.
  • liten kotte

min son brukar alltid få göra ett litet avbrott och rapa när han druckit ungefär hälften. men det är inte alla barn som behöver rapa.

• pussgurkan86

ok men har även hört att bebisar som får ersättning kan bli förstoppade. Hur märker man om bebisen är förstoppad mer än att h*n inte bajsar??

• carolacol

Vi rapar alltid sonen efter matning....oavsett om det gäller bröstmjölk eller ersättning.

Svar på tråden behöver bebisar rapa efter ersättning??