• Svart ros

Omöjligt att klippa kattens klor

Min kattjej är totalt omöjlig när man ska till och klippa hennes klor. Det går bara inte, hon rivs och biter RIKTIGT hårt.
    Så nu till min fråga; hur gör jag för att få henne att tillåta mig klippa hennes klor? Köpte feliway och har testat med det vilket inte har gett något gott resultat och nu måste bara hennes klor klippas.
    Ska jag bli tvungen att ta henne till veterinär för att bli sövd för att det ska gå, och det kan väl inte vara speciellt bra det heller?!
    Hur gör man?

(Hon är kastrerad)

• Svar på tråden Omöjligt att klippa kattens klor
  • Mirris

Jag vet inte hur du ska göra.. jag har aldrig klippt några klor på mina katter. Är det vanligt att folk gör det?

Här kloas det på en klösbräda..

• lovemyboys

Har heller aldrig klippt klor på katt, utekatt då..

• Sicka1982

Utekatter ska man inte klippa på men innekatter. Allra helst eftersom de inte använder klorna på samma sätt som ute.

Har du tagit hjälp av ngn? Min ena fick min karl hålla i samtidigt som jag klippte & fort skulle det gå.

• Svart ros

Här klöser katterna oxå på klösmöbel men det hjälper inte klorna att bli kortare eller mindre vassa, inte på mina katter iaf.

• Pernilla75

Testa att vira in henne i en handduk.

• Spegellandet

Ta hjälp av någon. Linda in katten i en filt, så blir det svårare att röra sig och svårare att klösa. Efter ett par gånger kommer katten att inse att det inte innebär döden att få klorna klippta.

Oftast behöver man bara ta framtassarna.

• mama86

min ena katt var galen vi fick alltid vara minnst två att göra det. stakarn blev misshandlad på tassarna som kattunge av sin förra ägare så man förstår varför hon var som hon va. men den andra katten bett av sina klor själv.

• mama86

finns det inget lungnande man kan få utskrivet och sen linda in i handuk som någon tidigare sagt

• Svart ros

Sicka1982 skrev 2008-12-05 16:38:01 följande:

Utekatter ska man inte klippa på men innekatter. Allra helst eftersom de inte använder klorna på samma sätt som ute.Har du tagit hjälp av ngn? Min ena fick min karl hålla i samtidigt som jag klippte & fort skulle det gå.
    Tro mig vi har försökt Och katten gillar inte min sambo speciellt mycket pga det. Hon lyckas alltid smita. Får väl skaffa ett par riktigt tjocka och ordentliga arbetshandskar eller något.
  • Fru U

Vi gör så här med vår bråkstake: jag sätter mig på golvet och låter hennes baktassar vara i golvet, sen tar jag ett stadigt tag runt magen och tassen (typ virar min arm/hand runt tassen). Behövs det så tar maken tag i nackskinnet och så klipps det fortare än attan

Förr fick vi nöja oss med att klippa en klo om dagen tills alla var klippta så hon har lugnat ner sig lite på gamla dagar

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Omöjligt att klippa kattens klor