• Mi na

Vilket kön på intersexuellt barn?

Hej!

Jag har en vän som för några år sedan började berätta för sina kompisar att hon är intersexuell. Hon är väldigt engagerad i frågan och har väldigt starka åsikter. Jag har blivit lite smittad av hennes entusiasm och skulle därför vilja veta om det finns någon som läser det här som själv fött ett intersexuellt barn (väldigt förenklat är det ett barn med tvetydigt kön) och hur ni har reagerat på detta? Har ni t.ex. låtit barnet gå igenom någon operation för att det på utsidan ska se ut som att det har ett bestämt kön och i så fall vilket?

• Svar på tråden Vilket kön på intersexuellt barn?
  • eskilina

Jag såg ett program förut (som gick i repris i helgen) om just den frågan. Jag tror faktiskt att jag skulle vänta tills barnet blir så pass stort så att antingen det märks vad det verkar luta åt för kön eller barnet själv kan välja. Det är otroligt svårt att säga så här i förhand hur jag skulle reagera, men hur gör jag om det visar sig att jag valt "fel" kön?? Det kan blir en fruktansvärt traumatisk upplevelse för mitt barn när han eller hon känner att kroppen är fel! Tror det är värre att välja "fel" kön än att vänta med beslut tills personen är tillräckligt stor att utrycka sin vilja.

Alla fysiska problem som kan uppstå - hur ställer man sig till det? Usch vilken svår fråga - rent spontant väntar jag om min bebis föds med ett sådant problem.

• Zhara

har inte fött ett intersexuellt barn eller känner någon som gjort det, men innan jag födde så var det min största mardröm att inte veta vilket kön det skulle vara. det är väldigt intressant att disskutera detta ämne tycker jag, vet inte hur jag skulle gjort, man vill ju liksom veta med en gång vad det är för kön o släkt o vänner undrar ju oxå med en gång. Svårt men intressant

• sephrenia84

när ja va gravid med min son för 1,5 år sen så skojade ja alltid om att de va "det" i min mage när folk frågade vilket kön... för ja violle ju inte fästa mig för mycke å tro på ett kön.. de skulle ju bli en överraskning..
    men sen när han kommer ut å bm ska säga vilket kön han är får ja istället höra "ja kan inte se vad de e för nåt" å först brydde ja mig inte eftersom könen på nyfödda e svullna.. men sen kom de massa läkare å så å ville kolla. då visade de sig att han hade kluven pung, stängt för anal å urinhål. missbildad snopp å urinröret under snoppemn.
    han opererades dan efter för analhålet å urin hålet.. för de e ju viktigt att han ska kissa å bajsa.
    å han har fortfarande massa op framför sig.. sista stora op ska dom göra när han e runt 3 år.
    han va ju pojke å de såg hans läkare på lunds sjukhus direkt vi kom dit..men dom första läkarna på hbg:S sjukhus trodde de va en flicka så de va ganska jobbigt.
    en sköterska frågade mig ifall ja så¨g de som en pojke eller flicka.. vad ska man svara lixom.. grät bara.. men han kommer iaf bli helt återställd å de e skönt.
    men ibland kan man tänka tillbaka å bli påmind om de för de va nog de v'ärsta ja vatt med om i mitt liv..

• Mi na

eskilina

Efter att ha pratat med min kompis skulle jag nog också ha väntat eftersom det som du säger är hopplöst att veta om barnet kommer känna sig mer som en tjej eller som en kille. De har ju ingen självklar könsindentitet även om könet kanske ser mer ut som en tjej eller som en kille. Om jag kommer ihåg det här rätt så är det vanligare att de opererar om dem till flickor eftersom det anses lättare.

sephrenia84

Gjorde de något könsbestämningstest på din son för att se varför han föddes så? Måste kännas skönt att han får göra sin sista stora operation så pass tidigt ändå.

Jag läste i en bok att det här var mycket vanligare än vad man tror. Enligt den boken (As God made me tror jag att den hette) föds det 1 på 1000 som har tvetydlig könstillhörighet. Det måste alltså finnas massor med människor som inte vågar berätta att de råkat ut för något sådant. Så ni är absolut inte ensamma om detta problem. Innan jag skrev det här inlägget sökte jag på intersexuell, hermafrodism och liknande grejer här på FL men jag fick inte en enda träff. Lite konstigt tycker jag. Eller så vågar folk inte prata om det här heller.

Förstår att det måste ha varit jobbigt och väldigt omtumlande. Det är kanske inte alls samma sak men jag kan i alla fall tillägga att tjejen som jag känner nog har haft svårare problem än din son men ändå har klarat sig bra. Stark och trevlig tjej. :)

Om det skulle vara så att det beror på att han har något feminint anlag kan du säkert hitta massor med information om du söker på intersexual om du är intresserad.

Kunde inte låta bli att gå in och kolla på din sida. Han var väldigt söt. Ser ut som en riktig mjukisspjuver på 1årsbilden. :)

• sephrenia84

läkaren misstänker att de e den biologiska pappans anabola som orsakat det. men så kan dom aldrig va säkra.
    dom gjorde ju ett sånt kromosomtest (tror ja dom sa de hette) å de visade ju som hans läkare trodde ..att de e en pojke så.
    å¨ja vet att de finns folk som din kompis som har de värre.. men innan man hör nåt om sånt här tror man inte de kan hända så ja tänkte att de e lite nyttigt att man får höra om olika människors "missbildningar" å så..

• diz

Min manliga kompis föddes med livmoder, som togs bort när han var 2 dagar gammal. Han säger alltid att det har hjälpt honom i jakten på kvinnor eftersom han naturligtvis förstår kvinnor bättre än hans manliga bekanta; han föddes ju faktiskt med livmoder!

• suraya

har har sett flera dokumentärer om detta och om folk som fick sina kön opererade som barn och vilket h...vete dom fott gå igenom på grund av det.
    jag skulle inte vilja bestämma könet på barnet utan vänta.
    men jag har ju aldrig varit i närheten av en sådan situation så det är svårt att säga hur man reagerar.
    men som sakt jag tror inte att jag hade bestämt könet på mitt barn

• Mi na

sephrenia84

Precis så tänkte jag också. Att det kan vara nyttigt för folk att höra alltså. Visste inte att anabola steroidmissbruk kunde resultera i sådana skador. Stackars pojke. Håller pappan fortfarande på?

diz

Är du säker på att han verkligen tar så lätt på det?

suraya

Nej, det är helsvårt att veta hur man skulle reagera i en sådan situation. Jag tror att jag skulle väntat om det varit möjligt utan att riskera barnets hälsa men det finns ju nackdelar med det också. Det är så väldigt många situationer där man (ibland helt i onödan) ska fylla i om man är man eller kvinna. Hur fyller man i då? ... och vad säger man till barnets kompisars föräldrar när de inte vet om man har en flicka eller en pojke? ... och hur går det i omklädningsrummet i gymnastiken? Det är inte lätt.

• sephrenia84

vet ej om hans pappa fortfarande håller på med de.. han lä,mnade mig i graviditeten så killen ja e ihop med idag har ja vatt ihop med sen strax innan min son föddes å han ser sonen som sin egen. har ingen kontakt med den riktiga pappan....

allt "knark" kan ju göra skada på barnet.. å tyvärr så tänker nog inte folk på de så mycke.. ja hade ju ingen aning om att han åt sånt först å graviditeten va ej planerad så..

• vanilla

En dum fråga från en nyfiken, jag hoppas ingen tar illa upp.

Kan man inte se på X/Y-kromosomen ifall det är en pojke eller flicka, rent biologiskt, även om själva könsorganen inte är utvecklade på rätt sätt?

• ming

Det vet man väl egentligen inte innan könshormonet kickar in hade jag för mig? Då märker man vilket som är mest dominant.

För på tex hermafroditer har de ju oftast(?)/ibland(?) både kvinnliga och manliga könsorgan. Dvs kanske både äggstockar och testiklar.

• eskilina

Sephrenia84:
    Vad jobbigt! I ditt fall förstår jag verkligen att det blev operation snabbt. När man pratar om just missbildningar är det mest deformerade näsor och korta ben el likn som diskuteras. Att det kan bli sådana fel talas det sällan om. Måste vara svårt att inte tycka illa om pappan som ställde till det så för ditt barn!

Diz:
    Har din kompis alla manliga organ? Varför hade han en livmoder? Varför valde man att ta bort den - blir det för mycket av det kvinliga hormonet annars?

• Mi na

ming

Det finns inte så många riktiga hermafroditer. För att räknas som hermafrodit måste både de kvinnliga och manliga delarna funka. Inte bara finnas där. Annars kallas de bland annat för intersexuella.

vanilla

Det är klart att det är ok att fråga. Jag vet inte riktigt hur det där går till men jag vet att de gör flera olika test (6-7 olika saker har jag för mig) där olika test ofta visar på olika kön och sen brukar de välja det könet som visats på flest test.

Om det finns någon läkare här som vet mer vore det intressant med ett expertsvar.

sephrenia84

Jo, det har du ju i och för sig rätt i. Hade bara inte tänkt så mycket på just anabola men det sägs ju orsaka bland annat impotens hos de män som tar pillrena så det är kanske ganska logiskt med sådana skador också.

Vad har ni sagt till din son om operationerna? ... och vad kommer ni säga åt honom när han blir äldre? Tänker ni berätta vad ni har för teorier eller ej?

• ming

Vad är det egentligen som gör att man kan födas med båda könen? Det måste väl vara teoretiskt omöjligt? Om man inte räknar med missbildade spermier som blir till barn. För det är väl från spermierna sådana missbildningar (i brist på bättre ord) kommer?

Svar på tråden Vilket kön på intersexuellt barn?