• evelgen

frysa in smakportioner av köpt barnmat?

Går det bra att frysa in färdig barnmat på burk i isfack? Potatis-palsternacka, morot och potatis-majs??
    Står bara att det går bra att frysa in hemmagjord mat i boken jag fått på BVC men ingenting om burkmat. Den håller ju bara två dygn öppnad i kylskåp.

• Svar på tråden frysa in smakportioner av köpt barnmat?
  • Nyfiken gul

går alldeles utmärkt!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • norgesessan

Det går hur bra som hälst, tror det tillochmed står på glaset eller i informationsboken man får om man är medlem...Frys in i klickar eller isbitformar..

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • evelgen

nej det står inte på burken, bara att den går att förvaras i kylskåp två dygn.
    Kanonbra ju. Jag har stått och kokat potatis dagligen till min lilla tjej nu en vecka. Så var jag i affären och såg att en burk morotspuré kostade 5.90kr. Inte tänker jag stå och koka och mosa för att tjäna 5.90. Det kostar ju en del att koka på spisen och sen kostar ju råvarorna lite. Det är ju tydligen lika nyttigt och just nu äter hon ju knappt någonting nu i början. Koka en hel potatis om dagen för att hon ska äta två teskedar. Nej tack, jag har roligare saker att lägga energi på.

• norgesessan

evelgen, vi började bli bättre på att äta potatis och sånt när vi gav smakisar

• evelgen

ja i morgon ska vi testa någon annan sort tror jag. Palsternacka och potatis eller majs och potatis eller morot? Jag kan inte välja... Får blunda och ta en.
    Nu har jag kokat potis och mosat och blandat ihop med bröstmjölk. Men blev ju olika konsistens från gång till gång.

• evelgen

Ja dessvärre så avskyr jag själv kokt potatis. Men kommer väl få vänja sig...

norgesessan skrev 2008-12-05 18:54:01 följande:
    evelgen, vi började bli bättre på att äta potatis och sånt när vi gav smakisar
  • twistedtofit

men allt hemmagjort kan man ju frysa in utom potatis (går att frysa in om man blandar med palsternacka). Det tog mig ca 30 min att göra 3 olika smaker och frysa in så jag fortfarande har. Det är garanterat billigare.. och superenkelt!

• norgesessan

Ja, det var stor skillnade på bara potatis och potatis med palsternacka.
    Jag brukade göra en med potatis/palsternacka, en emd potatis/morot (inte stor skillnad), och en med potatis/majs.gjorde rena palsternackor/morot och majs med.

• evelgen

Ja jag ska göra egen barnmat har jag tänkt sen när dessa burkarna är slut. Blev bara så trött nu efter allt potatiskokande. Då tänker jag koka grönsaker, kött och sås och göra färdigt och ha i frysen.

Men potatis och palsternackan på burk var en hit. Hon älskade det. Det var lite annat än mammas potatis, haha... Jag behövde inte ens tvätta haklappen efteråt allt kom i magen. Fast var ju bara en tesked får se hur det går idag men två teskedar...

• norgesessan

En hel låda i våran 4plansfrys hade jag till barnmaten. Gjorde jag grytor var allt i en portion, annars frös jag in grönsaker för sig, kött/kyckling/fisk för sig och sås för sig, sen var det bara att plocka när det var dags att förbereda maten...

• evelgen

Så hade jag med velat göra sen när det är dags för lite större portioner. Var hittar man bra recept?? Har fått en brochyr på BVC men den är väl sådär bra...
    Gäller nog att man börjar kocka direkt så man inte börjar med färdig mat, för det är nog lätt man blir lat??

norgesessan skrev 2008-12-07 10:20:40 följande:
    En hel låda i våran 4plansfrys hade jag till barnmaten. Gjorde jag grytor var allt i en portion, annars frös jag in grönsaker för sig, kött/kyckling/fisk för sig och sås för sig, sen var det bara att plocka när det var dags att förbereda maten...
  • norgesessan

Jag tittade lite i alla brochyrer man fick från bvc och liknande. Jag använde kycklingfile, fiskblock (torsk/sej, vad vi nu hade hemma), eller kokkött..(har glömt vad det heter).
    JAg kryddade med örter och pepparkorn. (kolla bara så det är rena örter, och inget salt tilsatt..)
    Smör hade jag nog också i.
    JAg köpte en matberedare av medium storlek (ingen degmaskin, ingen stavmixare, men däremellan), och om det behövdes mer vätska tog jag av kokvattnet.
    Såsen gjorde jag på bechamelsås. Kryddade med pepparkorn (alla pepparkorn pillade jag ut)

Svar på tråden frysa in smakportioner av köpt barnmat?