• Boman88

Regelbundna sammandragningar

Har haft regelbundna sammandragningar sedan igår kväll med ca 10-15 min mellanrum och håller i sig ca 1 min ... Dom gör inte jätte ont men det är klart att känns gör dom ju lite eftersom magen blir stenhård .. Hur länge kan det vara såhär innan det blir dax? När ska man ringa in till förlossningen? Tacksam för tips! (har bf på söndag)

• Svar på tråden Regelbundna sammandragningar
  • Marie1978

Tror man skulle åka in om man har värkar som kommer med 3-5 minuters mellanrum. Men ring in och fråga. Bättre att ringa och höra hur det ser ut med platser osv så ni inte står där i sista stund. Beror ju på hur långt man har till sjukhuset också.

Lycka till och hoppar det går bra!

• Boman88

kanske får ringa och höra sen, antingen om det förändras eller om det håller i sig såhär ett tag till!
    Tack för svaret

• Siri2006

Med dottern började förlossningen med värkar som kom regelbundet med 10-15 minuter emellan, de var kraftiga. Detta höll i sig i 3 dygn innan jag fick komma in på en "sovkur" då jag inte kunnat sova. Var då 1,5 cm öppen tror jag. Hade inte haft några förvärkar och hade då en lång latensfas. Efter ytterligare ett halvt dygn sattes förlossningen igång "ordentligt" på sjukhuset och efter ytterligare 13 timmar föddes lillan.

Så det kan nog hålla på ett tag, men ring in för sjutton, det gjorde vi!

• Boman88

Siri2006 skrev 2008-12-05 19:47:17 följande:

Med dottern började förlossningen med värkar som kom regelbundet med 10-15 minuter emellan, de var kraftiga. Detta höll i sig i 3 dygn innan jag fick komma in på en "sovkur" då jag inte kunnat sova. Var då 1,5 cm öppen tror jag. Hade inte haft några förvärkar och hade då en lång latensfas. Efter ytterligare ett halvt dygn sattes förlossningen igång "ordentligt" på sjukhuset och efter ytterligare 13 timmar föddes lillan. Så det kan nog hålla på ett tag, men ring in för sjutton, det gjorde vi!
    Okej, men har det någon betydelse att sammandragningarna inte gör ont .. har hört att dom flesta har så fruktansvärt ont. Men det kanske börjar såhär?
  • Siri2006

Om de inte gör ont är det kanske förvärkar istället. "Riktiga" värkar känns ofta i ryggen o ljumskarna också till skillnad mot vad förvärkar brukar göra. Det verkar väldigt olika också hur det känns. Även förvärkar kan vara riktigt smärtsamma. Fast förvärkar brukar väl ofta "pausa" emellanåt även om de kan vara nog så regelbundna och täta periodvis. Har det hållt på länge är det kanske en god idé att ringa förlossningen o beskriva känslan, de brukar kunna avgöra det rätt fort. Sedan är det väl så att om de försvinner av ett varmt bad eller en panodil så är det förvärkar.

• greger

Jag hade sammandragningar med 1:an. Eftersom man inte vet skillnad på sammandragningar och värkar innan man haft värkar så är det inte lätt att veta vilket man har. Vi åkte in på måndagen då jag trodde att jag hade värkar. Hade då 5-10 minuter mellan varje, men det gjorde inte så ont. De avstannade då vi kom in och jag hade öppnat mig lite grann. Sen åkte vi hem och på natten till fredagen vaknade jag av värkar. Det var inte alls som sammandragningarna! De kändes rejält och då visste jag att det var dags!

Svar på tråden Regelbundna sammandragningar