• Horst

OFTA lös i magen - Toddlers diarrhea

Fler som har barn med toddlers diarrhea eller som misstänker att ert barn har det?

pedclerk.bsd.uchicago.edu/toddlerDiarrhea.html

Vår son har nästan alltid löst bajs i blöjan och har haft det länge, länge. Det är smått på jubel här hemma när det blir en "riktig bajskorv".

Har varit jobbigt ibland, även om man naturligtvis ska vara tacksam för att det inte är något värre.

Vi var så nöjda med att vår son älskar frukt och grönt och i princip aldrig hade ätit godis. Då säjer doktorn: Mer fett, mindre fibrer. Inga råa grönsaker, dra ner på frukten. Jaha..

• Svar på tråden OFTA lös i magen - Toddlers diarrhea
  • Pappatilltwins

Har de kollat om barnet har celiaki eller mjölkproteinintolerans eller liknande?

Känner inte igen lösa magar utan snarare tvärtom.
    Fast jag kan rekommendera risvälling om ni använder välling. Det stoppar upp bra och är milt för magen.

• Horst

Risvälling! Det har vi inte provat. *Skriver upp på inköpslistan*

Tack!

• Pappatilltwins

Horst skrev 2008-12-05 23:39:22 följande:

Risvälling! Det har vi inte provat. *Skriver upp på inköpslistan* Tack!
    Berätta gärna hur det gick när ni provat.
  • Superhero

hm. nu får jag dåligt samvete för att jag inte tänkt att det skulle kunna vara nåt fel på lillan.... eller ja, vi har ju tänkt på det, men avfärdat detta eftersom hon är så pigg, glad, aldrig ont i magen och går upp i vikt som hon ska.

hon är nu 15 mån. en bajskorv har vi nog inte sett röken av sen hon var 8-9 mån. typ en gång i veckan kommer det ut osmält mat. hela majskorn, ärtor och olivbitar. krämaktigt bajs 1-3 ggr/dag.

ska testa mindre frukt. för hon äter rätt mkt frukt. däremot äter hon mkt fett och det verkar ju rätt. inte så mkt fiber förövrigt, hon brukar mest få ljusa mackor osv.

vi har börjat med majsvälling. kanske blev bajset marginellt bättre.... är risvälling ännu bättre?

vi har heller aldrig tänkt på celiaki/laktosintoleras. fast å andra sidan finns ingen i våra respektive släkter med någon som hellst allergi. men det kanske vore värt att testa...

• Pappatilltwins

Vad säger BVC då?

Superhero skrev 2008-12-06 13:52:49 följande:
    hm. nu får jag dåligt samvete för att jag inte tänkt att det skulle kunna vara nåt fel på lillan.... eller ja, vi har ju tänkt på det, men avfärdat detta eftersom hon är så pigg, glad, aldrig ont i magen och går upp i vikt som hon ska. hon är nu 15 mån. en bajskorv har vi nog inte sett röken av sen hon var 8-9 mån. typ en gång i veckan kommer det ut osmält mat. hela majskorn, ärtor och olivbitar. krämaktigt bajs 1-3 ggr/dag. ska testa mindre frukt. för hon äter rätt mkt frukt. däremot äter hon mkt fett och det verkar ju rätt. inte så mkt fiber förövrigt, hon brukar mest få ljusa mackor osv. vi har börjat med majsvälling. kanske blev bajset marginellt bättre.... är risvälling ännu bättre? vi har heller aldrig tänkt på celiaki/laktosintoleras. fast å andra sidan finns ingen i våra respektive släkter med någon som hellst allergi. men det kanske vore värt att testa...
  • Superhero

Pappatilltwins skrev 2008-12-06 16:42:42 följande:

Vad säger BVC då?
    eftersom vi inte tänkt att det skulle kunna vara nåt som är fel så har vi inte kontaktat bvc.... vi har bara resonerat som att det här är säkert normalt eftersom hon mår bra. jag har tänkt att fast bajs får man säkert inte förrns man är äldre.

nu funderar jag på om vi tog upp nåt på 1 års kontrollen... vi nämnde säkert lös mage, men jag tror kanske inte att det kom matrester då. jag har för mig att det var normalt som allt annat alltid är enl dem. men då kanske hon inte var så himla lös i magen ännu....
  • Horst

Jag har n'mt lös mage för bvc men det var inte förrän han stod stilla i vikt som de remitterade och då var det ändå rätt så "onödigt" enligt dem.

• Ragnar

Min son har troligen toddlers diarrhea. Det är i alla fall enda förklaringen vi har fått till hans lösa mage. Han är nu 3,5 år och det börjar faktiskt bli bättre nu.
    Han har ända sedan han föddes gått upp i vikt och varit frisk. Aldrig klagat över ont i magen eller annat.
    Vi har provat allt möjligt. Bland annat mjölkfritt och mindre fibrer, men inget har hjälpt. Han bajsar inte oftare än normalt heller, oftast en gång per dag.
    Nu har vi slutat oroa oss eftersom det inte är något som stör honom det minsta och det ser ut som att det håller på att bli bättre.

• mamsett

min sons mage blir bättre när han står på fiberfattig kost. Sonen kan bara äta banan o några vindruvor i fruktväg, en liten liten bit äpple tex blir han lös i magen o går hela tiden på toaletten det kommer dessutom i byxan. Vissa grönsaker gäller det med. Olja klarar hans mage inte heller, men smör/margarin.

• Morbid Mistress

Jag vet inte om det var det som våran äldsta hade, men hon var lös i magen från innan året till omkr 18 månader utan allergier. För henne hjälpte laktobakterier (läkare ordinerade) som vi köpte i kapslar och blandade med hennes mat. Det tog under 2 veckor med detta innan det vände.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • HarperSeven

Min son var också så. Det försvann när han slutade med blöja. Vi har testat gluten mm. Det enda som var fel var att han hade järnbrist.

Svar på tråden OFTA lös i magen - Toddlers diarrhea