• aiight

Säger ni till era barn att tomten finns och hur gör ni på julafton?

Det känns så dumt att säga till sonen att tomten finns och ger julklappar.. jag vet inte... känns bara konstigt.

Har nämnt om tomten förut men han bara kollar konstigt på mig och tänker "va"? hur kommer det sig liksom?
    Då är det bara så dumt att säga jo jo han finns bla bla

Sen gillar jag inte heller att någon klär sig till en tomte och ger julklappar.. isf känns det bättre att när han vaknar på morgonen och ser massa julklappar under granen. Roligare så

Har jag blivit för gammal???

• Svar på tråden Säger ni till era barn att tomten finns och hur gör ni på julafton?
  • Niinaaa

Jag säger till min pojke (5 år) att tomten finns.
    Vi har tillomed sagt att tomten är o tittar på alla barnen nu före jul o så har vi klätt ut oss till tomte o gått förbi ute o tittat in genom fönstret.
    Det är SÅ kul. Han går på det helt o hållet.

Så gulligt

• mama no1

Ja vi kör stenhårt med tomten här. det är ju supermysigt! Men i år tror vi att han kommer fatta så vi ska nog säga att tomten kommer genom skorstenen i år, för att vara säkra på att han inte fattar än...

• aiight

nu är min pojk fortfarande liten.. 3,5 år

min man tycker vi ska säga att han finns, för att det är tradition
    visst är det gulligt med tomten och så.. men det känns dumt att pracka på honom tomten

hur gör ni med julklapparna?

• Niinaaa

Tomten kommer hem till oss o delar ut julklapparna.

• strojes

Förra julen var min man tomte och efter bara en liten stund pekar vår dotter (då 2 år och 10 månader) på honom och säger: "pappa"... och för några dagar sen frågade hon: "ska pappa vara tomte på julafton?".... Vi funderar på att prata med någon granne om att komma in och dela ut julklappar.

• Ulle75

Så klart tomten finns!! Min 4åring satt idag och titta ut genom fönstret på bilen när vi åkte till mitt jobb för att gå på julfest. Jag undrade vad hon tittade efter. -Efter tomten!!
    Så klart han kommer ju med sina renar.
    Tycker att julen är magisk för barn, och varför inte låta dom tro på tomten som är genom god och ger klappar.

Och för att förklara dom utklädda tomtarna är det ju bara att säga att tomten behöver lite hjälp på hjul av andra för det är ju så många barn ha skall besköka.

• Kelsy

Även om de vet att det är någon som de känner som klätt ut sig så är det spännande för dem så då är det väl bara att tuta och köra så länge de tycker det är kul.
    Det tyckte jag själv när jag var liten.

• princess of woolfs

Jo vi säger att tomten finns. Han lämnar nåt mindre i strumpan under julnatten, sen kommer han med nån julklapp på julafton också (farfar).

• Ciccilionaa

Alla gör ju som de vill, men i vårt fall har det inte varit ngn diskussion eller eftertanke då de redan ser tomtar överallt, pratar om det på dagis etc..

Vår son vet att jultomten kommer på julafton och att man då får julklappar. Det är första gången för honom då vi inte var hemma förra året.. Vet ännu inte vem som blir jultomte.

Det finns nog ingen eg eftertanke till att inte dölja eller dölja tomtens "vara eller icke vara"... för oss.

C

• aiight

är det dumt om vi lägger julklapparna under granen?

iomed att vi inte kommer ha någon större julkalas
    vi tre och ev mina föräldrar

Svar på tråden Säger ni till era barn att tomten finns och hur gör ni på julafton?