• Anonym

Vad händer när man blir inlaggd på psykakuten?

Undrar vad de gör och vad som händer, får anhöriga följa med, barnen, besökstider, hur länge får man stanna, tar de prover, drogar dom en.

Jag kan inte äta av deprission och ångest samt att jag vill skada mig själv, har en svår depression och fått krampanfall och ordentliga ångestattacker.

Är inte orolig över vad dom gör på psykakuten men vore skönt och veta vad dom gör om jag måste dit.

kram

• Svar på tråden Vad händer när man blir inlaggd på psykakuten?
  • Anonym (varitdär)

Du får träffa en psykiatriker som gör en bedömning av dig. Om du behöver läggas in eller inte..

• Anonym

behöver man läggas in om man vill skada sig själv coh tappat hoppet

• Anonym (samma)

Jag behövde inte det...kanske mest pga att jag verkligen inte ville. Jag hade självmordstankar, skar mig i armarna och mådde fruktansvärt dåligt. Träffade en psykiatriker och hade samtal med honom, sedan fick jag åka hem.

• Sniglar och Krut
    Anonym skrev 2008-12-06 13:30:07 följande:

Troligen. Men det är ju omöjligt att säga. Det vet bara den läkaren du träffar.
    och det är ju ett sjukhus för själen det handlar om, inget dårhus som folk gärna vill tro.
    Dom spänner inte fast dig och trycker sprutor i kroppen på dig om du kommer in och har tappat hoppet om livet, är trött, slut, vill dö, behöver hjälp att finna livslust igen.

Får du stanna så får du en säng och personal som tittar till dig. De mediciner som behövs osv.

Jag har inte varit där själv men jag har två vänner som besökt psykakuten av olika anledningar, samt en sambo som kör folk dit mest hela tiden.

Det är ett sjukhus.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Mcmajjsan

Misstänker dom att du är en fara för dig själv så måste dom ta in dig.

DEt kan vara rätt skönt att släppa taget och låta andra ta hand om dig.

• PrettyGirl

Anonym skrev 2008-12-06 13:30:07 följande:

Jag blev inlagd på sluten psykiatrisk avd efter ett självmordsförsök då jag nästan dog. Jag var ganska väck i ca en vecka kan jag säga, men inte pga av de "drogade" mig, det var jag som förgiftat mig själv med de tabletter jag tagit för att jag ville dö. Jag låg på intensiven först, vårdavdelning o sen psyket.

Jab var så dålig att jag hade katater isatt o jag blev matad för att få i mig nåt, kunde inte ens prata. Jag åkte rullstol.

När jag kunde prata så fick jag flera samtal med en psykläkare o ngr till, som jag inte vet vilka det var. Jag låg inlagd på psyket i en vecka, sen fick jag åka hem. Min man hämtade mig, stackarn. Då försäkrade sig om att jag inte tänkte göra om det, jag fick göra lite tester o så. Gud vad jag ångrar detta! Tror ingen frivilligt vill läggas in faktiskt.. En av tjejerna på avd hade slagit ihjäl en annan tjej.. Det var lite läskigt. O jag fick inte raka benen när jag duschade.

Det är om du har såna tankar som jag hade du ev blir inlagd, men oftast blir det inte förrens det är försent, dvs när man redan gjort sig själv illa. Det är inte roligt att hamna där.
  • Anonym

Hoppas jag slipper, lovat min läkare att jag ska vända mig dit om jag inte orkar helger och nätter.
    Jag har också bestämt mig för att det är det jag ska göra.

• PrettyGirl

Ser nu att jag missuppfattat allting;) Jag såg inte att det var psykakuten du skrev om, jag tänkte inläggning... Sorry^^ Men nu fick du veta lite om mig, vare sig du vill el inte:)

• Sniglar och Krut
    PrettyGirl skrev 2008-12-06 13:40:51 följande:
    Anonym skrev 2008-12-06 13:30:07 följande: Jag blev inlagd på sluten psykiatrisk avd efter ett självmordsförsök då jag nästan dog. Jag var ganska väck i ca en vecka kan jag säga, men inte pga av de "drogade" mig, det var jag som förgiftat mig själv med de tabletter jag tagit för att jag ville dö. Jag låg på intensiven först, vårdavdelning o sen psyket. Jab var så dålig att jag hade katater isatt o jag blev matad för att få i mig nåt, kunde inte ens prata. Jag åkte rullstol.När jag kunde prata så fick jag flera samtal med en psykläkare o ngr till, som jag inte vet vilka det var. Jag låg inlagd på psyket i en vecka, sen fick jag åka hem. Min man hämtade mig, stackarn. Då försäkrade sig om att jag inte tänkte göra om det, jag fick göra lite tester o så. Gud vad jag ångrar detta! Tror ingen frivilligt vill läggas in faktiskt.. En av tjejerna på avd hade slagit ihjäl en annan tjej.. Det var lite läskigt. O jag fick inte raka benen när jag duschade.Det är om du har såna tankar som jag hade du ev blir inlagd, men oftast blir det inte förrens det är försent, dvs när man redan gjort sig själv illa. Det är inte roligt att hamna där.

Beklagar det du har gått igenom och hoppas att du är en lyckligare människa idag.

Men jag reagerar lite över det du skriver. Nej, det är såklart inte roligt att hamna där. Andra människor på psykakuten kan säkerligen uppfattas som läskiga tex. Och det är ju aldrig roligt att vara sjuk, ligga på sjukhus, bli omhändertagen.

MEN, är alternativet bättre?

Att gå hemma och snitta sig i armarna och längta efter döden?

Det är väl en evig tur att psykakuten finns.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym

Jag tackar för svaret, min läkare ville lägga in mig i torsdags för jag har slagit ut min förmåga att äta och sova samt att jag har tankar om att skad mig själv.

Tackar för era svar de hjälper mig fortsätt gärna berätta om era erfarenheter om psyket och inläggning kontakt akut och den hjälp ni fått

Svar på tråden Vad händer när man blir inlaggd på psykakuten?