NYÅR- vad skall ni ha för meny?
Är det några mer som skall ha gäster på nyår och i så fall vad skall ni bjuda på?
Vi är inte helt klara med vår meny men det vore roligt med en tråd där vi kunde inspireras av varandras menyer och byta recept!
Är det några mer som skall ha gäster på nyår och i så fall vad skall ni bjuda på?
Vi är inte helt klara med vår meny men det vore roligt med en tråd där vi kunde inspireras av varandras menyer och byta recept!
funderar oxå... något lyxigt fast inte så besvärligt...
Förrätt: Råraka med räkor, löjrom och citroncremé
Varmrätt: Oxfilé i ngn form, har inte riktigt bestämt hur än.
Efterrätt: Mangosurpris
Sen serverar vi antagligen snittar eller liknande till champagnen vid 12 slaget.
Jag "provlagade" lite mat igår:
* blinier med löjrom och de klassiska tillbehören
* torsktournedos med rödvinssås och potatto
Vi kommer nog att bjuda på fisken men jag är lite tveksam till förrätten och skulle istället vilja ha något som man kan göra klart helt och hållet innan gästerna kommer.
Till dessert skall vi ha parfait men jag har änu inte bestämt vad vi skall smaksätta den med.
vi är tre par där vi turas om att killarna lagar ett år och tjejerna nästa...i år är det killarna som ska laga mat och tjejerna får skicka en inbjudan med instruktioner ...tex förätten ska få oss att garva , varmrätten grekisk touch och desserten innehålla vit och mörk choklad och vara passionerat dekorerad ;) Jättekul tradition!!!
pippi28, vilket härligt sätt att laga middag på.
Önskar vi kunde göra något liknande men i år har vi bjudit in hem till oss och jag har gett mig sjutton på att laga maten själv. Vi kommer vara 14 vuxna och 13 barn så jag vill gärna ha tips på rätter som man kan förbereda mycket dagen innan och innan gästerna kommer.
Det jag har funderat på är om vi ska ha kanske soppa till förrätt. Till huvudrätt blir det nog fläskfile som jag har brynt innan och kan göra klart i ugnen på kvällen. Men efterrätt, min man tycker typ pannacotta är supertråkigt men jag tycker det är både gott och smidigt.
Är det någon som har förslag på rätter som går att förbereda men är festliga nog för en nyår?
Fläskfile med tryffelstekta kantareller och balsamicosås är underbart gott och går att förbereda långt innan, kanske vore något?
Vad roligt att du nämner just den rätten, för det är väl den som finns på ICAs hemsida? Har för mig att det ska vara knaperstekt sidfläsk, äpple och ruccola till också? Den är supergod och faktiskt varit på tal till nyår. Det lutar nog åt den.
Ja det är precis den :) Vi brukar byta ut fläsket mot bacon samt göra dubbel sats balsamicosås som får koka betydligt längre än dom 10 minuter som står i receptet. Leta reda på en riktigt god tryffelolja, zetas smakar mest unket :( MEn testa rätten för det är såååå gott!
Väljer mellan lite olika:
Förrätt:
Hummersoppa - kan förberedas delvis
Laxtartar - kan förberedas
laxtårta - kan förberedas helt
löjrom - jobbigt men det är så himla gott
palsternackspuré med souvascrisp
Huvudrätt:
Helstekt oxfilé - sköter sig själv i ugnen
med potatisgratäng - här gör jag som restaurangerna gör:
koka först potatisen i gräddmjölk med vitlök och fräst purko tills den nästan är klar - hit går att förbereda
Sedan häller man upp det i en form och gratinerar i ugnen när det är dags.
Örtfrästa grönsaker till.
Dessert:
Har ingen aning.
åhh, tryffelstekta kantareller, det receptet ska jag leta fram.
Förra året bjöd vi på www.tasteline.com/recept/kycklingfile_pa_gratinerad_la_collezione_canneloni_med_tomat-_och_basilikasas
fast med kalkonfilé istället.
Till efterätt gröpte jag ur apelsiner och gjorde apelsin och chokladmousse och lade i som jag frös in. jag fuskade med ekströms mousse som man blandar själv.