• LeoNo4AleXo6

Pepparkakshus- Fönster?!

Håller på och knåpar med pepparkakshuset här hemma..

Karln har inte sitt recept kvar (..såklart), men TROR att man kan göra fönster med hjälp av någon sockerlag.
    Någon som vet och vad blandar man till?

• Svar på tråden Pepparkakshus- Fönster?!
  • Viewsonic

sockerlag
    www.google.se/search&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=SQz&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=sockerlag&spell=1

men det du ska ha är väl kristyr?
    www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Finns också färdigt att köpa på tub.

• Lolagumman

enklast är det ifall man använder gelatinblad till fönster. Bara att "limma" fast med kristyr eller smält socker. Titta gärna i mitt galleri, där finns bilder på några av pepparkakshusen jag har gjort.

• Viewsonic

Lolagumman skrev 2008-12-06 16:38:39 följande:

enklast är det ifall man använder gelatinblad till fönster. Bara att "limma" fast med kristyr eller smält socker. Titta gärna i mitt galleri, där finns bilder på några av pepparkakshusen jag har gjort.
    Men va? Jag brukar köpa byggsats i affären. Oj oj, de var fina!
  • LeoNo4AleXo6

Nej inte kristyr.

Typ nån genomskinlig sockerlag för fönstrena.

• Viewsonic

Aha för fönsterglasen!?

• LeoNo4AleXo6
    Wow, vilka fina!

Tack för tipset förresten!
  • LeoNo4AleXo6
    Viewsonic skrev 2008-12-06 16:40:25 följande:
    Aha för fönsterglasen!?
    Ja just, sorry om jag formulerade mig dumt.
  • Viewsonic

LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-06 16:41:50 följande:

Ja just, sorry om jag formulerade mig dumt.
    Njae, jag har inte tänkt på att vara så seriös så att man gör själva fönstren. Jag har bara "hål".
  • miababia

vilka snygga hus/slott

• LeoNo4AleXo6
    Viewsonic skrev 2008-12-06 16:42:27 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-06 16:41:50 följande: Njae, jag har inte tänkt på att vara så seriös så att man gör själva fönstren. Jag har bara "hål".
    Ja blir nog samma här. Ingen orkar ta sig iväg till affären nu.

Tack alla!
  • Tussen06

Jag har satt silkespapper för mina fönster.

• vilou

Jag har sett exempel på att man kan smälta in Non-stop i fönstren när man gräddar pepparkakshusdelarna i ugnen. Det blev färgglada fönster! Har inte provat själv ännu.

Sedan kan du leta på pepparkaksbyggen.se!

• LiJon

Läste att man kan använda "Extra starka" halstabletter (krossade), och lägga i fönstren. De smälter och blir lite glasliknande

• murreior

LiJon skrev 2008-12-07 17:41:24 följande:

Läste att man kan använda "Extra starka" halstabletter (krossade), och lägga i fönstren. De smälter och blir lite glasliknande
    Så brukar jag göra. Eller ha andra "hårda" godisar. Funkar jättebra
  • murreior

murreior skrev 2008-12-07 17:42:48 följande:

LiJon skrev 2008-12-07 17:41:24 följande:
    Så brukar jag göra. Eller ha andra "hårda" godisar. Funkar jättebra
    Glömde säga att man ska fylla på rikligt med kross i fönster hålen.
Svar på tråden Pepparkakshus- Fönster?!