• Plippi

Varför inte IPREN under graviditet?

Undrar om någon ver varför man inte ska äta ipren under en graviditet?

jag har nämligen, utan att tänka, tagit det två dagar på jobbet nu, eftersom jag haft en grym huvudvärk. Nu sitter jag här och kommer plötsligt på att man inte skulle ta det, men kommer inte ihåg varför.

Inte för att jag är så orolig över att några tableter skulle vara så farligt, men vill ändå veta. Kanske lättare att komma ihåg att ta alvedon istället om man vet varför.

• Svar på tråden Varför inte IPREN under graviditet?
  • planeraren

Ipren är antiinflammatoriskt till skillnad från till exempel Alvedon. Det är det antiinflammatoriska som inte är bra vid en graviditet eller när man försöker bli gravid.

• niiiica

Jag kollade på Fass och där står att man ska undvika Ipren när man är gravid. Står inte varför. På sjukvardsradgivningen.se kan man läsa följande:

"Graviditet och amning

Under graviditetens sista tre månader ska Ipren inte användas alls. Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid eftersom det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid."

• planeraren

...Det är alltså inte bara Ipren som ska unvikas under graviditet utan alla läkemedel som är antiinflammatoriska. Ibland kan det finnas personer som måste ta sådana tabletter i alla fall och då får man ju väga för- mot nackdelar men om det handlar om huvudvärk så finns det ju alternativ som brukar fungera bra.

• Tjatte

Så här står det i Fass för förskrivare (dvs läkare):

Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till ca 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• niiiica

En sak till...

Nu är ju inte jag läkare eller så men två Ipren kanske inte är så himla farligt. Men du kan ju ringa till Sjukvårsrådgivningen eller liknande och höra med dem om du är orolig.

/Annica

• lillmiso

Jag är inte helt säker men jag har för mig att Ipren kan orsaka sammandragningar vilket kan påbörja förlossningsarbetet.

• Cinza

Ipren och andra NSAID-preparat påverkar prostaglandinsyntesen och det kan skada fostret, speciellt i tredje timestern. Exempel på skador är njurskador och för tidig slutning av duktuskanalen.

• Tjatte

lillmiso skrev 2008-12-06 17:23:46 följande:

Jag är inte helt säker men jag har för mig att Ipren kan orsaka sammandragningar vilket kan påbörja förlossningsarbetet.
    Nej, det stämmer inte. Ipren kan försena eller förlänga förlossningen.
  • carrro

Jag har hört att man inte ska ta det för att de är antiinflamatoriskt och när man är gravid så är det en form av inflamation som man har i livmodern ......vad det sen kan göra men fostret vet jag inte jag hade ringt sjukvårdsrådgivningen lycka till

• Plippi

Tack för alla svar!

Nej jag är inte orolig, ville bara veta svaret, för ngn anledning borde det ju finnas.

Nu när jag läser era svar så kom jag att tänka på att jag åt en del Voltaren under en annan graviditet, pga gallsten, men det var under vissa perioder man inte fick äta pga missbildningsrisken på visa organ. Verkar vara ungefär samma här.

Som sagt tack för svaren!

• Minrik

Såhär gjorde jag:

Jag gick till apoteket och frågade personalen. Jag hade huvudvärk och visste inte alls vad jag fick ta.
    Jag brukar vanligtvis ta Treo men på förpackningen till det så står det att man inte ska ta det om man är gravid.
    Personalen tog fram Panodil, inget annat alls.
    Helt vanliga Panodil, som även finns i brus.
    I innehållsförteckningen till Panodil så står det klart och tydligen att fostret inte påverkas av innehållet.

Så ska det tydligen inte stå på de andra. Det enda som var 100% säkert var Panodil sa hon.
    Men när det närmade sig BF skulle jag rådfråga bm sa hon..

• riverrunn

Panodil, och andra värktabletter som innehåller paracetamol (alvedon, reliev) är helt säkra under grav.

• EnFruSislak

Jag gjorde likadant för att tag sedan och knaprade ipren då jag var sjuk. Fick panik då jag läste lappen i paketet... efteråt...
    Men jag pratade med min barnmorska och hon sa att det inte var någon fara. Men ska dock undvika det i sita trimestern, då det ger en ökad blödningsrisk vilket inte är bra under ev. förlossning. Så ska du inte föda barn de närmsta dagarna så ska det om vi ska tro min barnmorska, inte vara någon fara!

• Plippi

Nej jag får nog vänta några veckor till innan det blir frlossning här.

• Qratorn

Graviditet och amning

Under de första sex månaderna av graviditeten bör man inte använda medicinen utan att ha rådgjort med läkare. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Under graviditetens sista tre månader ska man inte använda medicinen alls.

Man kan använda medicinen när man ammar trots att det verksamma ämnet passerar över i modersmjölken. Om man följer doseringsanvisningarna är det inte sannolikt att barnet påverkas.

källa: 1177 vårdguiden

Svar på tråden Varför inte IPREN under graviditet?