• filuran5

min 2 åring BARA gnäller HELA tiden. vad är fel, och hur mycket ska jag orka och acceptera?

min tvååring bara gnäller och grinar hela dagarna. ingenting är bra, möjligtvis om han får ha sin älskade napp och det får sällan om det inte är sovdax eller kvällsmys framför tvn.
    ingenting är bra. han vill knappt leka - går något fel så grinar han. leker jag med honom så är det ännu väre.
    är vi ute så ska han absolut inte gå. kanske en liten bit om inte vagnen är med, sen grinar han och ska bli buren.
    han gnäller vid matbordet, i mitt knä, inne, ute, i badet, jämt, varje dag.

på dagis är han en glad och nöjd kille, och samma sak om han är med nån annan än mig. så fort jag kommer börjar han med sitt gnällande.

jag orkar inte längre och jag vet inte vad jag ska göra. varför är han så missnöjd tillsammans med mig? jag blir så ledsen.

(nån pappa finns det inte med i bilden)

• Svar på tråden min 2 åring BARA gnäller HELA tiden. vad är fel, och hur mycket ska jag orka och acceptera?
  • Slarvigmenlycklig

Jag har inga råd till dej, men jag har oxå en 2-åring (snart 3) som är likadan mot mej. Jätteglad och mysig mot alla andra och på förskolan, men en liten pest så fort jag är med. Skönt att se att det är fler.

• Isalel

Har sagt det här i någon annan tråd någon gång, men det är ju hemma man får vara gnällig och visa vad man känner :)
    Om du har en värdelös dag på jobbet så får ju sällan kollegorna ta smällen, utan man blir trött och grinig när man kommer hem och kan vara sig själv :)

• Victors mamma

Jo, men är det verkligen så när det gäller barn? De tänker väl inte så att de kan vara sig själva hemma men måste vara glada när de är på dagis/med andra människor?

• Isalel

Mitt barn är iallafall annorlunda i hem-miljö mot vad han är när han är borta hos andra och är på dagis så jag tror visst att det stämmer på vissa barn iallafall...iallafall med mitt eget :)

• LindaL1983

du kanske är utarbetad? Eftersom du är själv, han märker det och blir extra jobbig...

Filippa December 06 Bebis December 08
  • Victors mamma

Ja det stämmer säkert, jag har ingen aning :) Men läste sedan att det var en 2 åring, så då är de ju mer medvetna om vad de gör. Jag har en 5 månaders, och han är väldigt gnällig med och glad för det mesta när vi åker iväg och hittar på något. Det är som om han blir understimulerad när vi bara är hemma.

• mludvigs

Min son hade en sådan period när jag märkte att han bara gnällde för gnällandets skull, alltså inte för att han var trött, hungrig, understimulerad, överstimulerad eller nåt sånt. Det jag gjorde då var att säga att jag inte förstod vad han sa när han gnällde så utan att han behövde prata vanligt med mig för att jag skulle förstå. Funkade iallafall ibalnd... : )

• filuran5

Isalel skrev 2008-12-06 18:32:26 följande:

Har sagt det här i någon annan tråd någon gång, men det är ju hemma man får vara gnällig och visa vad man känner :) Om du har en värdelös dag på jobbet så får ju sällan kollegorna ta smällen, utan man blir trött och grinig när man kommer hem och kan vara sig själv :)
    [/citat]

han är bara på dagis 15 timmar i veckan, och han är gnällig dom dagar han inte varit där oxå. inte kan han väl ha en dålig dag varje dag i flera månaders tid?
    LindaL1983 skrev 2008-12-06 19:20:58 följande:
    du kanske är utarbetad? Eftersom du är själv, han märker det och blir extra jobbig...
    nej då, det är jag inte. tycker inte alls att det är jobbigt att vara själv. jag har ett riktigt bra tålamod och är glad och positiv för det mesta.
    mludvigs skrev 2008-12-06 19:29:13 följande:
    Min son hade en sådan period när jag märkte att han bara gnällde för gnällandets skull, alltså inte för att han var trött, hungrig, understimulerad, överstimulerad eller nåt sånt. Det jag gjorde då var att säga att jag inte förstod vad han sa när han gnällde så utan att han behövde prata vanligt med mig för att jag skulle förstå. Funkade iallafall ibalnd... : )
    ja så säger jag men visst talar han om vad han vill då utan att gnälla, men nästa sekund gnäller han vidare...
    verkar som att det bara är gnäll för gnällandets skull här med.
  • filuran5

oj... vad konstigt det blev. men svaren står inne rutan

• 4barnsMom
    Vad jag läst så är det lika på nästan alla barn i den åldern (även min Elias) de ska bryta sig loss, lära sig vad jag kan bestämma och inte..

Det är bara att bita ihop och se tiden an.. Det går över.. Och vips så har man en gullig 3 åring eller nåt
    Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
Svar på tråden min 2 åring BARA gnäller HELA tiden. vad är fel, och hur mycket ska jag orka och acceptera?