Anonym skrev 2008-12-06 17:39:11 följande:
Jag har funderat på att testa de härwww.bodystar.senågon som testat och vet om det fungerar? även om brösten består mestadels av fettvävnad.. jag menar att när jag var i tonåren så fick ju jag bröst fast jag var smal som en sticka så det kan ju inte bestå 100% av fett. Därför låter detta rimmligt att det kankse fungerar.. Har DU testat? Fungerade det eller inte på just DIG?
Nej det är inte bara fett. Det är dels fettvävnad och dels mjölkgångar. När man är ung har man ganska mycket av båda delar oftast (mycket jämfört med efter att man fått barn alltså). När man blir gravid minskar mängden fett och mängden mjölkgångar ökar under amning är det lika dant. Sedan efter amningen så ska de inte producera mjölk längre och mjölkgångar mm minskas ner till mindre än innan man fick barn, andel fettvävnad har redan minskats under graviditeten ju och denna ökar sedan inte igen om man inte går upp i vikt. Så därför har många betydligt mindre bröst efter att de fått barn än innan om de har samma vikt som innan.
Det som kan påverka är alltså att man går upp i vikt och fettvävnaden ökar i brösten med (oftast marginellt) och hormoner som påverkar övrigt bröstvävnad (mjölkgångar mm). Tex kan en del p-piller göra så att brösten blir större. Men jag har aldrig hört talas om ngn som fått större bröst av dyl krämer/tabletter....tyvärr för annars hade jag oxå gärna köt detta efter amningen. Jag tillhör de vars bröst försvinner fort när jag slutar amma och är betydligt mindre än innan jag fick barn....till samma vikt.