• Pildi

Knuta i bröstet

Jag fick barn för en vecka sedan och kommit igång med amningen på riktigt nu. För tre dagar sedan när mjölken kom igång upptäckte jag en hård knöl i bröstet. Den är lika stor som en halv ärta. Igår gick jag till amingsmottagningen och BM kände på knutan. Hon tyckte inte att det var en knuta utan en mjölkkörtel som är hård och inte tömmer sig riktigt. Hon visade mig hur jag skulle amma på rätt sätt eftersom jag hade även fått såriga bröstvårtor. Jag är skitorolig för knutan. Jag är rädd att det är cancer och inte ngn mjölkörtel. Någon som har haft liknande problem?
    Svara snälla, jag har superångest!

• Svar på tråden Knuta i bröstet
  • Kristin24

mina bröst var väldigt knöliga när mjölken rann till, fick mjölkstockning med båda barnen i början.
    massera lite när du badar eller duschar, även när du ammar kan du massera lite lätt utåt bröstvårtan.

Go och glad Kexchoklad
  • Junior mint

Javisst, jag hade en massa hårda knölar under amningen båda gångerna. De går bort.

• Nussia

Jag hade en ganska stor (typ som en oliv) uppe vid armhålan. Tyckte det var skitläskigt, men fick rådet att massera den när jag ammade år att den tömdes. Den försvann sen.

• Pildi

Ok, ska försöka massera den. Men den är stenhård.

Nussia: Hur länge hade du den?

• Spiken

När jag blev gravid fick jag en knöl i bröstet och en i armhålan. Gick till läkaren som skickade mig vidare och tillslut togs cellprov. Men den visade inget.
    När mjölken rann till blev knölarna stora som mandariner och de gjorde fruktansvärt ont. Efter ett tag gjorde de mindre ont, men de försvann inte förrän jag slutade amma.

• Pildi

När jag tvättade mig för tre dagar sedan kände jag den direkt. Jag blev lite lugn efter att ha varit hos BM i går men idag fick jag panik igen. Jag är inte så ung längre...Dessutom så känner jag två stycken som har fått bröstcancer. De är bara 28 och 30 år gamla! Hon som är 30 är döende.När hon ville boka tid hos sin läkare och sjuksköterskan skickade iväg henne med att i hennes ålder får man inte bröstcancer. När hon gick tillbaka till läkaren då var hennes knuta stor och vätskade sig, idag är hon döende alltså.

Ber om ursäkt att det blev så långt men har ångest. Här sitter jag med en efterlängtad , frisk liten bebis och kan inte njuta pga ångesten.

• Pildi
    Spiken skrev 2008-12-06 20:31:49 följande:
    När jag blev gravid fick jag en knöl i bröstet och en i armhålan. Gick till läkaren som skickade mig vidare och tillslut togs cellprov. Men den visade inget.När mjölken rann till blev knölarna stora som mandariner och de gjorde fruktansvärt ont. Efter ett tag gjorde de mindre ont, men de försvann inte förrän jag slutade amma.
    Min knöl gör inte ont alls.
  • Nussia

Tills jag slutade amma, men den blev mindre av "massagen". Den var väl som en olivkärna i stället för en oliv.
    Den var också stenhård men den gav med sig lite om man liksom pressade hårt med fingrarna samtidigt som bebisen åt.

• Spiken

Jag var helt övertygad om att mina knölar inte var cancer men kollade upp det ändå eftersom jag hört att man ska kolla upp alla knölar som man får i bröstet eller armhålan.

Ring läkaren och kolla upp det så behöver du inte oroa dig sen.

• Nussia

Jag håller med föregående talare. Kolla upp dig så slipper du vara orolig!

• Pildi

Ja, jag ringer på måndag. Men tycker ni inte att det är konstigt av BM att inte skicka mig vidare? Hon sa till  mig "att det känns inte som en knöl och det är inte cancer"..

Ska försöka massera den medan jag ammar.

• Nussia

Min BM kände inte ens, hon sa bara att "det är en mjölkkörtel".

Ett tips, som kan vara lugnande innan du hunnit till doktorn: Googla fram en teckning på bröstkörtlar, så ser du hur de är uppbyggda. Jag gjorde det och insåg då att min knuta nog var en mjölkkörtel.

Svar på tråden Knuta i bröstet