• Anonym

Vitaminer hjälper mot deppression o trötthet????

Jag är orkeslös, deppig, tröstäter, är trött, ingen energi till att gå o träna längre, sover dåligt.

Kan vitaminer o sånt hjälpa? Någon som känner igen sig? Jag har testat blodvärdena o jag var helt ok men fudnerar på rova nåt i alla fall.

TIPS??

• Svar på tråden Vitaminer hjälper mot deppression o trötthet????
  • Anonym (???)

Vad är det för blodvärde du har testat?

• Straw

Du kan ju med fördel rådfråga en läkare eller som jobbar med hälsokost.
    Rosenrot och/eller Chisandra har jag hört många blivit lite hjälpta av. Själva kosten är ju också en sak som kan påverka.
    Försök att ändå få dig ut. Försöka stabilisera kosten. Känns säkert svårt eller tungt, men försök ta det i små steg och försök tillåta dig att känna dig duktig när du trots energilöshet kanske genomför det.

• Maijan

Rosenrot och Johannesört är två preparat som man kan ta vid lindrigare depressioner. Jag föreslår att du provar Rosenrot först, för den har inga kända biverkningar. Själv blir jag gladare o piggare av Ginseng, så det är ett annat tips.

Omega3. Fettsyrorna är viktiga för hjärnans funktioner. Brist kan orsaka depression.

Magnesium. Behövs till mer än 300 olika processer i kroppen. Används bla till bildandet av serotonin.

B-vitaminer. Ffa B-6, B-12 och Folsyra. Behövs för bildandet av serotonin.

Och som ovanstående skrev; försök att komma ut i dagsljuset, helst 30 min el mer varje dag.

Lycka till!

• Vipera

Testa gärna D-vitamin, tar det själv men har ju aldrig haft depression så jag vet inte något om det så. Läste dock senast idag om en professor som var sur på de låga nivåer man rekommenderar Vi har ett solfattigt land och behöver kompensera. Jag köper mina på apoteket, Rosenrot är allmänt bra men lite dyrt, köp på ÖoB. Angående träning så vet du säkert hur du skall göra och kan lite tricks. Att man skall äta rätt innan och efter och sådant. När jag behöver en extra kick så tillåter jag mig en sockerbit innan helt enkelt, bättre än mycket annat.

• Anonym (tröttis)

jag har lite blodbrist o har fått vitaminer men har inte märkt nån skillnad än jag är otrolig trött och ys och har huvudvärk och är deppig pga tröttheten vet inte vad jag ska göra:(

• Cinza

Försök att fortsätta med träningen. Motion har visat sig nästan lika effektivt som farmakologisk behandling mot depression. Testa även en tillskott på B och d vitamin.

Svar på tråden Vitaminer hjälper mot deppression o trötthet????