• Majras

Egyptiska pund, euro eller usd för resa till Egypten?

Åker till Egypten om drygt 1 vecka. Läser nu på forex hemsida att man bör ha egyptiska pund för de första dagarna och sen euro (om man ska vara i södra delen) och us dollar.
    Hur ska man veta vad man ska växla in? Vilket är bäst att ha?

• Svar på tråden Egyptiska pund, euro eller usd för resa till Egypten?
  • julibebis08

När vi var i Sharm el sheikh så hade vi både egyptiskt pund och Euro. Funkar lika bra vilket. Men i södra delen av egypten är jag osäker. Kanske du kan fråga på forex?

• julibebis08

Egypiska punden är väldigt smutsig att ta i, bara så att du vet =)

• Kaprifolen

Om man använder sig av den lokala valutan får man bättre priser. Alltså, mer pang för pengen! Detta gäller i de flesta länder förutom de med svag valuta. Då rekomenderas euro eller dollar beroende på vilken del av världen du är. Ett exempel på land där man kan tjäna på att använda sig av dollar är Costa Rica. Man tjänar inte några stora summor coh även där finns det situationer då colon (CRC) är bättre.

• sniwa

Vi var i Hurgada för någraveckor sedan. Vi hade växlat till både Egyptiska pund och Euro. Vi hade alla Euro med oss hem igen...

• Kaprifolen

Förresten, förresten vid närmare eftertanke behövde jag dollar i Egypten, när jag skulle betala nattåget mellan Kairo och Luxor. Men det är ju inget problem, man har ju alltid sitt VISA-kort med sig. Växlar aldrig hemma heller för den delen, det finns nästan alltid bankomater, i Egypten finns det massor och även på den lilla flygplatsen i Hurghada. På så vis slipper man dålig kurs, lyssna på dåliga råd från Forex och diverse reseledare och man behöver inte försöka räkna ut hur mycket eller lite pengar det går åt. Man har inte heller lika mycket att förlora om man blir rånad.

Trevlig resa!! :D

• pickaboo

Använde endast euron till små resor med charterbolaget. Den egyptiska punden gick mest hem i affärer osv...

• Kerberos

Det beror på vart du ska någonstans. (Jag var i Makadi Bay för två veckor sen. All inclusive)

Skall ni endast vara på nån turistanläggning kan ni växla till er rätt så mycket Euro, för det brukar dom använda mycket där. Men skall du vara i mer stadsmiljö, alltså inte så turistigt, så bör du ta med Mer egyptiska pund för att som sagt komma lite billigare undan. Men vår krona har minskat så mycket jämfört med det egyptiska pundet att vad jag märkte så var det nästan billigare att handla i Euro ibland.

Men du skall alltså ha med dig både och. Men jag tror att det alltid är bättre med lite mer Egyptiska, för dom kan du ju alltid använda...

Vi hade amerikanska dollar oxå, men det var tämligen onödigt. fast det var rätt bra att ha några endollarssedlar att dricksa med, för jävlar vad det ska dricksas där nere! Bara så du vet. För alla tjänster!!

Och bara så du vet så kommer ni till ett land där nationalsporten är att pruta. Så vad dom än säger att nånting kostar så halvera det priset och ge dig inte förrän du minst har fått ner priset med 30%. Då har du antagligen ändå fått betala alldeles för mycket...

Regeln är: Går du ifrån en butik och innehavaren är arg, nästan kastar ut dig, då har du gjort ett bra köp. Går du därifrån med en glatt vinkande butiksinnehavare, då har du blivit blåst!

Ha det så superbra där nere!! Använd handsprit (om du inte bor på lyxhotell, då är det helt onödigt), snorkla och ha det riktigt skönt!

Svar på tråden Egyptiska pund, euro eller usd för resa till Egypten?