• Helusa

    blir man automatiskt inskriven i usa nar man har green card?

    kanske dum fraga men jag kanner att jag maste fraga anda

    jag ar fortfarande skriven i sverige , och det ar min son ocksa , hmm tanken slog mig att undrar inte myndigheten varfor han inte gar i skolan eller vart han tagit vagen da han fortfarande ar inskriven i sverige fast bor i usa ??? hur funkar det?

  • Svar på tråden blir man automatiskt inskriven i usa nar man har green card?
  • amnai

    Det går inte att fortsatt vara skriven i Sverige om man har barn med skolplikt, alltså barn som fyllt 7 år. Du måste kunna visa att barnet går i skola och då är det svårt att bevisa att du bor minst halva året i Sverige, skolterminerna är ju längre än ett halvår...

  • hanaa

    Hej !

    jag har fråga vad händer om man födde ett barn i usa om man är svenska medborgere ?
    kan mamman få gren kort ?
    mvh

    hanaa   

  • evaoregon
    hanaa skrev 2013-07-08 16:43:43 följande:
    Hej !

    jag har fråga vad händer om man födde ett barn i usa om man är svenska medborgere ?
    kan mamman få gren kort ?
    mvh

    hanaa   
    Barn som är födda i USA blir automatiskt amerikanska medborgare även om deras föräldrar inte är amerikanska medborgare, men det hjälper inte föräldrarna till barnet att få green card.  
  • Myran76
    evaoregon skrev 2013-07-08 17:52:38 följande:
    Barn som är födda i USA blir automatiskt amerikanska medborgare även om deras föräldrar inte är amerikanska medborgare, men det hjälper inte föräldrarna till barnet att få green card.  
    Fast har man ett barn som är amerikansk medborgare kan man ansöka om greencard pga familjeanknytning och är barnet litet är anledningen lika stark att få det beviljat som om man gifter sig med en amerikansk medborgare. Så jag skulle säga att det hjälper föräldern om man föder sitt barn i USA och det då automatiskt blir amerikansk medborgare. Men automatiskt får du inte greencard. Du får gå igenom processen och betala precis som någon som gift sig.
  • evaoregon
    Myran76 skrev 2013-08-18 13:12:17 följande:
    Fast har man ett barn som är amerikansk medborgare kan man ansöka om greencard pga familjeanknytning och är barnet litet är anledningen lika stark att få det beviljat som om man gifter sig med en amerikansk medborgare. Så jag skulle säga att det hjälper föräldern om man föder sitt barn i USA och det då automatiskt blir amerikansk medborgare. Men automatiskt får du inte greencard. Du får gå igenom processen och betala precis som någon som gift sig.
    Nej, så funkar det inte alls.  Man kan bara sponsra föräldrar om barnet fyllt 21 år.  

      Green Card for an Immediate Relative of a U.S. Citizen

     


    To promote family unity, immigration law allows U.S. citizens to petition for certain qualified relatives to come and live permanently in the United States. Eligible immediate relatives include the U.S. citizen’s:


    Spouse Unmarried child under the age of 21 Parent (if the U.S. citizen is over the age of 21)

    Immediate relatives have special immigration priority and do not have to wait in line for a visa number to become available for them to immigrate because there are an unlimited number of visas for their particular categories.


    For other qualified relatives that a U.S. citizen may petition for, see our Green Card for a Family Member of a U.S. Citizen page.


  • Myran76
    evaoregon skrev 2013-08-25 16:31:34 följande:
    Nej, så funkar det inte alls.  Man kan bara sponsra föräldrar om barnet fyllt 21 år.  

      Green Card for an Immediate Relative of a U.S. Citizen

     


    To promote family unity, immigration law allows U.S. citizens to petition for certain qualified relatives to come and live permanently in the United States. Eligible immediate relatives include the U.S. citizen’s:


    Spouse Unmarried child under the age of 21 Parent (if the U.S. citizen is over the age of 21)

    Immediate relatives have special immigration priority and do not have to wait in line for a visa number to become available for them to immigrate because there are an unlimited number of visas for their particular categories.


    For other qualified relatives that a U.S. citizen may petition for, see our Green Card for a Family Member of a U.S. Citizen page.


    Sorry, du har helt rätt. Jag blandade ihop min väns situation som var omvänd. Han sökte greencard pga sin mamma som är amerikansk medborgare och han sa att det tog längre tid eftersom han var över 21 år. Jag tänkte att det alltså var lättare om barnet var under 21 år men som sagt så var det ju i det här fallet barnet som sökte greencard, inte föräldern.


Svar på tråden blir man automatiskt inskriven i usa nar man har green card?