• bedasplace

Känner ni nån som valt att bli nunna?

Har en tid nu undrat vad för slags personer som väljer att bli nunnor,varför gör de detta typ,mår de dåligt så man kan förklara deras val med psykologi eller?

Känner nån här nån som valt att bli nunna?
    I så fall vore det roligt att ta del av eran syn på den som valde att bli nunna(utan att lämna ut den förstås).
    Känner själv ingen nunna,har bara sett på tv och sen kollat hemsidor som de har.
    Är lite fascinerad av valet de gjort......fattigdom,kyskhet och lydnad,allt för Fadern.
    Hur och varför tar man det här valet?
    Och tänk om alla skulle ta det här valet,då föddes det ju inga barn och då dog vi ut allihopa.

Ge eran syn på nunnelivet ni som känner nån som gått i kloster eller för den delen har åsikt i saken i alla fall, ni som satt er in i den

• Svar på tråden Känner ni nån som valt att bli nunna?
  • Neko

Jag tror snarare att de mår extra bra, man måste ju känna sig ganska bra i sig själv om man kan avstå från en massa glädjeämnen i livet och ändå må okej =)

Jag tror inte nunnorna vill att alla ska vara sådana, de tycker nog att det är en speciell grupp av människor som tjänar gud på det sättet, på samma sätt som det inte skulle fungera om alla var tex busschaufförer =)

• bedasplace

Visst är valet stort,mycket stort.Och det är det som är så fascinerande att ens kunna ta ett sånt här val.
    Eller vad säjs om denna artonåriga tjej,nyss tagit studenten och gick genast i kloster efter det www.expressen.se/nyheter/1.614902

Nu mår hon ju inte så bra alla gånger pga att hon i mycket offrat sin familj och saknar den.Men hon har ju sin tro och sin övertygelse,nåt annat kan man verkligen inte påstå:o)

• Free Spirit

Jeg tro nok at noen har kallet til å bli nonne på lik linje med at noen har kallet til å bli prest, men nu er det inte alls så at ALLE har det kallet.

Og om dei så har det så er dei nok tilfreds med det livet på sitt vis.

• Ragnar

Jag tror att det finns många olika anledningar till att bli nunna.
    Den enda nunna jag kännt är inte nunna längre. Hon gick i kloster efter en svår barndom och för att hon var rädd för världen (hennes egen förklaring). Hon bodde i klostret i nästan 30 år, efter det kände hon att det var tid att ta ett nytt steg.

• romani princess

Både min mamma och min svägerska har haft drömmen att bli nunna, men det blev inte så för deras del, men det är TRON som lockat dem, att få leva sitt liv för och med Jesus helt och hållet. När man har familj, jobb mm så kan man ju aldrig helt och hållet ägna sig åt Gud.

• Hs egen

Jag har ibland en längtan att bli nunna, men jag har två barn och därför går det inte nu. Dessutom måste man ha den längtan och törsten starkt, annars går det nog inte. Sedan vill jag isåfall att det ska gå ut på att leva Kristus, ett liv bland de fattiga och de som längtar efter Guds kärlek.

Svar på tråden Känner ni nån som valt att bli nunna?