• Iluna

kan man måla mattan man har i trappen?

ska måla om allt trä i våran trapp. sen har vi en jätte ful filtlikande matta på trappstegen. Finns det någon färg man kan måla dom med? e ju så dyrt att byta ut dom.

• Svar på tråden kan man måla mattan man har i trappen?
  • Tanroky

Tror nig de kan va lite knivigt att få det snyggt när man målar om filtliknande material.
    Jag skulle hellre byta ut filtmattan. De kostar ca 800-1000 kr. Vi har nyligen gjort det, de var en gammal plastmatta så den slet vi bort o lade på en ny nålfilt. Jag tyckte inte det var dyrt men de beror väl från individ till individ.

• Iluna

ne de va ju inte dyrt..men va det inte svårt att sätta dit de själva och klippa till och så..vart köpte ni nålfilten? Vet du vad de skulle kosta att anlita någon att sätta dit den?

• Fille Fjonkan

Vi har också bytt ut en sunkig gammal matta på trappstegen. Jag gjorde en mall av varje trappsteg genom att lägga på täckpapper och vika det efter trappstegets form. Sedan skar jag ut mattan efter mallen. Lite omständigt kanske, men absolut inte svårt och det blev bra.

Vår tidigare så hemska furutrappa med smutsröd matta är numera faktiskt riktigt fin

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Iluna

men hur sätter man fast mattan? e de lim man pensllar på?

• Fille Fjonkan
    Iluna skrev 2008-12-07 21:41:23 följande:
    men hur sätter man fast mattan? e de lim man pensllar på?
    Det är lim, men inte pensel utan limspatel (stavning?). Jag har i ärlighetens namn inte limmat fast vår matta ännu. Jag väntar på ett tillfälle då barnen inte är hemma eller inte vakna, men då det ändå är gott om ljus i trapphuset... kanske i sommar. Men den ligger kvar ganska bra ändå
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tanroky

Jag gjorde precis som Fille Fjonkan. Nålfilten inhandlades på en färgaffär, finns flera olika tjocklekar och täthet. Vi använde golvlim som vi penslade på med vanlig bredare pensel. Superenkelt och tokfint:)

• johandra

Du måste byta ut den,det går inte att måla på nålfilt...

grannarna bytte sin matta förra året o de gav 5000kr till fackman för att få det gjort...

vi la dit ekplaywood istället som vi sättlimmade..blev väldans bra

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Iluna

ja har jätte svårt att få bort mattorna i trappan, kan man sätta de nya över och låta kanten gå över till undersidan?

• Tanroky

Går de inte o slita bort dem?
    Jobbigt....
    Du kan ju testa med en lös bit o se hur de ser ut. Min tanke var hur det ser ut på undersidan då? Kommer de inte se knasigt ut?

• Iluna

ne den sutter som berg i kanterna, har förskt med kniv å allt. men om mna låter matt kanten gå kant i kant med trät under själva trappsteget? Då kan de väl inte se nå konstigt ut? om de går att sätta fast så utan att de lossnar..

• Tanroky

de kanske går o spika på en "list" utanpå som döljer det lite snyggt. testa på ett steg! :)
    Lycka till!!!

Svar på tråden kan man måla mattan man har i trappen?