• mandrarinen

Risgrynsgröt med fullkornsris?

Går det? Någon som testat? Har MASSOR med mjölk i kylskåpet som måste göras slut på. Ska göra pannkakor men kan ju inte göra hur många som helst... Det är typ 6-7 liter mjölk. Glömde stoppa dem i frysen så nu blev det såhär... Har bara fullkornsris hemma (tror jag iaf men ska dubbelkolla) kan det funka??

• Svar på tråden Risgrynsgröt med fullkornsris?
  • Mrs Winter
    mandrarinen skrev 2008-12-07 11:22:24 följande:
    Går det? Någon som testat? Har MASSOR med mjölk i kylskåpet som måste göras slut på. Ska göra pannkakor men kan ju inte göra hur många som helst... Det är typ 6-7 liter mjölk. Glömde stoppa dem i frysen så nu blev det såhär... Har bara fullkornsris hemma (tror jag iaf men ska dubbelkolla) kan det funka??
    Prova kan du göra förvisso.Men jag tror inte det funkar.
    När du talar tala vänligt
  • mandrarinen

Känner mig också rätt skeptiskt men funderar på om jag ska testa eller ej.

Kom iaf på att Makaronipuddigt behöver mycket mjölk till äggstanningen :) Så jag gör nog en sån också så är det bara att värma i veckan. Lär dock bli en vegetariskt för det är lite halvtomt i mitt kylskåp. Funkar det att ha i majs och rivna morötter?

Andra tis med mycket mjölk mottages gärna, har dock ingen jäst hemma så bakning går bort... går ju att göra typ muffins men de slukar ju inte mängder med mjölk direkt.. så helst mattips!

• darling76

Gör ugns/fläskpannakaka oxå, perfekt att frysa in i portionsbitar!
    Det går att göra risgrynsgröt på råris vet jag, detta recept har en hälsokock gjort:

Hälsokockens julgröt
    4 port

2 dl Risenta råris
    4 dl vatten
    12 dl mjölk
    1 kanelstång
    1 tsk vaniljsocker
    1 msk smör
    mandlar
    salt

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull (gärna teflon!) och tillsätt råris och vatten. Koka upp och låt koka ca 20 min. Lägg i kanelstång, mandel och vaniljsocker. Häll sedan i mjölk i omgångar, rör om ofta så gröten inte bränns. Koka på medelvärme under lock, i ca 1 timme. Smaka av med salt. Servera med kanel, bär och mjölk.

Svar på tråden Risgrynsgröt med fullkornsris?