• Trocadero

Är det ett övergrepp att ge suppar mot barnets vilja?

Sambon var med dottern till sjukhuset i veckan och då eftersom hon först vägrade ta alvedon så föreslog personalen suppar (Suppositorium) och sambon sade såklart nej till det sjuka förslaget.

Att ge en 3½-åring eller ett barn oavett ålder en supp mot sin vilja är i mina ögon ett övergrepp och jag blir förvånad att sjukvårdspersonal föreslår en sådan sak.

Vad tycker du? Är det ett övergrepp att hålla fast ett barn som skriker nej och ge en supp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ett övergrepp att ge suppar mot barnets vilja?
  • sugersweet

Nej absolut inte. Det är för barnets bästa.

• Busbellan

Ja, jag måste säga att det i alla fall KÄNNS som ett övergrepp. Sonen på 5 år får supp iblan när han har feber eftersom det är den enda medicin som öht går att få i honom.
    Febernedsättande måste han ha eftersom han haft en hel del feberkramper.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Trocadero

En bebis som inte förstår vad som händer är alltså inte samma sak som en 3-4 åring som är fullt medveten om allt.

Det kan alltså vara okej att ge en bebis en supp.

• Busbellan
    Trocadero skrev 2008-12-07 11:52:54 följande:
    En bebis som inte förstår vad som händer är alltså inte samma sak som en 3-4 åring som är fullt medveten om allt.Det kan alltså vara okej att ge en bebis en supp.
    Ja, på minstingen känns det inte som nåt övergrepp, hon reagerar knappt på vad som händer
    Mamma till Nora, August och Ella
  • fruis

Annat. Nja skulle jag vilja säga. Har barnet livshotande feber så är det nödvändigt även om det känns obehagligt för barnet. (iof tror jag inte att ungen bryr sig om den är så dålig)

Är det inget livshotande tillstånd utan bara lite feber eller värk så får barnet välja själv. Jag tvingar inte i mina barn alvedon (och skulle aldrig i livet ge supp, jag tycker det verkar så obehagligt). Det enda jag gör är att jag förklarar fördelarna med att ta medicinen och har barnet tillräckligt ont/hög feber så brukar de vilja. I annat fall klarar de sig utan anser jag.

• sandra1978

men det är ju för barnets bästa, så du låter hellre ditt barn ha hög feber som kanske skenar och hon mår riktigt uselt istället för att ge en supp som tar några sekunder att ge så hon mår bättre?

En annan fråga... om ditt barn har öroninflammation eller nån annan sjukdom som det behövs penicilin för, ger du inte det om din dotter skriker och inte vill ta det?

• Eisa

Ja, det skulle kännas helt sjukt att göra en sån sak. Okej om man MÅSTE MÅSTE MÅSTE men annars? Jag skulle tycka det kändes sjukt att tvinga mig på ett barn så.

• sugersweet

Men jag skulle jämföra det med att tex ett barn vägrar äta mat för tillfället för det hellre vill ha glass. Då ger man ju självklart inte barnet glass bara för att det vill ha det. Visst nu var det en dålig jämföring men man ska ju se till barnets bästa. Visst dom kanske tycker det är obehagligt med suppar men funkar inget annat så måste man. Dessutom så är det oftast så att barn kan vara väldigt rädda för saker som dom inte vet något om.

• Repris

Nej, absolut inte! Är det ett övergrepp att ta tempen i rumpan också?

Det känns som att ordet "övergrepp" missbrukas titt som tätt, anser jag! Ibland måste de vuxna ta ett beslut som är obehagligt för barnet för barnet vet inte bättre. Men när de är 3-4 år kan de också märka att de faktiskt blir bättre efter en stund av suppen och då kan man förklara det.

• Ragnar

Om det är nödvändlig så nej. Men om man kan lösa det på annat sett är det självklart bättre.
    När min son, 3 år gammal, låg på sjukhus pga. brutet lårben blev han hysterisk då han fick smärtstillande i form av suppar. Han skrek bara det kom in någon i vita kläder efter två gånger. Där var det bara en sjuksköterska som tyckte att man skulle ge honom dem mot hans vilja. De andra ville absolut inte ge honom eftersom han så tydligt visade att han tyckte det var obehagligt. De ordnade fram en spruta i rolig färg med smärtstillande och så fick vi till slut själva i honom allt i lugn och ro.

Svar på tråden Är det ett övergrepp att ge suppar mot barnets vilja?