Familjeterapeut
När jag läser om HUR man utbildar sig till det, är förkunskaperna som rena rama grekiskan för mig.
Behöver man vara utbildad sjuksyster? Läkare?
Någon som vet?
Jag blir ju förstås jätteglad för alla svar någonsin!
När jag läser om HUR man utbildar sig till det, är förkunskaperna som rena rama grekiskan för mig.
Behöver man vara utbildad sjuksyster? Läkare?
Någon som vet?
Jag blir ju förstås jätteglad för alla svar någonsin!
för att jobba som familjeterapeut kan du läsa till socionom. jag pluggar till socionom och gjorde nyligen en intervju med en familjeterspeut för ett arbete, och han var socionom.
som socionom har du behörighet att arbeta som kurator och familjerådgivare.
Å! TACK!
Jag är själv intresserad av att läsa till detta, och hittade denna sida på intenet : www.cady.nu/dipl_familjeradgivare.html
Det är visserligen en privat skola, så man bekostar utbildningen själv. Men den är på 1.5 år, och mestadels på distans. Och förkunskaperna är endast:
Ännu mera tack.
Ska genast springa in på sidan och titta.
Ska du bli familjeterapeut och även kunna titulera dig leg. psykoterapeut ska du ha en människovårdande utbildning i botten, socionom, läkare, psykolog, sjuksköterska, diakon etc, steg 1 av den utbildningen är ca 2 år (deltid, vid sidan om ska du jobba med samtalsbehandling), samt egenterapi 50 timmar. Steg två (då måste du ha jobbat i två år efter avslutad steg 1) är ytterligare två år, då ska du arbeta vid sidan av med handledda terapier, samt fortsätta med mer egenterapi. Titeln familjeterapeut är inte en legitimerad titel, så det kan finnas lite olika varianter på den.
Lycka till!
Okej,
bra, bra.
Men vad tjänar man som familjeterapeut?