• blomsterkrans

Lång tid innan mjölken rinner till

Har helammat min pojke i fyra månader nu och har inte märkt av att jag har svårt att få mjölken att räcka till. Nu den senaste veckan har jag däremot märkt att det kan ta från ett par upp till fem minuter innan mjölken rinner till och han börjar svälja. Han blir ju jättefrustrerad när det inte kommer något och jag blir ju också stressad när han blir arg och ledsen. Är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få mjölken att rinna till snabbare?

• Svar på tråden Lång tid innan mjölken rinner till
  • SanSin

Prova att handmjölka/pumpa någon minut innan du lägger honom till bröstet. Sen så hjälper det att vara lugn. Jag vet att det är svårt när han blir arg och vill ha mat fort! =)

• dorsia

Jag har samma problem! Min son är oxå 4 månader, märkte redan efter 3,5 månad att det tog längre tid för honom att få fram utdrivningsreflexen.

Hade oturen att få mjölkstockning för ca 3v sen och då blev ju allt ännu värre. Efter detta har han tappat tålamodet att vänta på att mjölken rinner till och det har resulterat i mycket gråt och skrik vid bröstet. Blev som en ond spiral för min del att jag blev nervös inför amningen och då tog det ännu längre tid för utdrivningsreflexen att komma igång. Ringde amningsrådgivningen och fick ett spray utskrivet som man tar i näsan inför amning, och det har hjälpt mig. nu har jag lyckats få igång amningen utan spray dagtid, men det strular fortfarande nattetid.

mitt råd är att försöka slappna av, tänk på annat, börjar han böka och gråta -avbryt några min och testa sen igen.. det är jättesvårt att slappna av, jag vet - men det kommer att lösa sig!

lycka till!

• Melly

Amma tätare så kommer mjölken att rinna till fortare

• lilla carro

började så för mig också när hon var ca tre månader och amningen blev ett riktigt stressmoment för oss. märkte även att mjölken minskade rejält helt plötsligt. resulterade i att jag nu enbart ammar på nätterna för då fungerar det fortfarande jättebra. kan tyvärr inte göra så som Melly skrev för min lilla vägrar bröstet när hon inte är hungrig så jag har aldrig kunnat amma oftare än jag gjort. verkar vara vanligt att det blir så efter tre-fyra månader..?!

• dorsia

kan inte heller amma oftare. tror oxå det är vanligt att bebisar blir så här runt 3-4 månader när de upptäcker omvärlden, då är inte maten lika poppis längre

• Melly

Ibland så funkar det att amma tätare om man tar bort nappen till sin bebis. Eller inte låter bebisen ha nappen lika ofta

• lilla carro
    Melly skrev 2008-12-08 15:12:16 följande:
    Ibland så funkar det att amma tätare om man tar bort nappen till sin bebis. Eller inte låter bebisen ha nappen lika ofta
    det kan jag tänka mig =) fast för min del känns det bra att amningen trappats ner. har funderat ett tag på att sluta. varit velig ända sedan hon föddes och känner mig nöjd med dom månaderna jag åstadkommit. extra jobbigt har det varit att hon reagerar på nästan allt jag äter.. har haft svårt att låta bli maten =/ men fyra-fem månader är väl inte helt fel..?
  • Smulanflen

Min son är likadan. Han är 6½ mån

Han suger några tag, sen blir han sur, då får han nappen en stund & sen tar jag bort nappen, ger honom bröstet & han suger ett tag osv
    Så gör vi & han blir inte ledsen o arg när maten inte kommer på en gång & han ligger o tittar på annat också.
    Och inom nån minut rinner mjölken till. & han äter.
    Det funkar för oss i allafall
  • supersemlan

ts - jag har samma problem. Mig har inte heller nässprayen som man kan få på recept hjälpt särskilt bra. Jag brukar alltid ha dryck till hands, gärna varm, det hjälper mig att slappna av. Bäst fungerar det med så varm dryck som möjligt, precis så varm att man kan dricka klunkar utan att bränna sig - det brukar få mjölken att rinna till. Någonting med kombinationen vätska och värme som fungerar för mig... Pröva, hoppas att det fungerar! Du kan också pröva att värma bröstet med varma vetepåsar, det kan också fungera för mig. Lite omständligare och bökigare dock.

• Augusta08

Vad skönt att höra att fler har samma problem, trodde det var mig det var fel på och att mjölken började sina.. Min lilla kille är snart 4 mån också, det verkar vara vanligt i den åldern.
    Men sen läste jag något på babycenters hemsida att det kan kännas som man har mindre mjölk eftersom kroppen minskar produktionen av prolaktin (som bl.a. stimulerar mjölkbildningen) och vid 6 mån är prolaktinnivån nere på vad den var innan man började amma. Men tydligen har man inte alls mindre mjölk trots att det känns så eftersom brösten känns mindre stinna, utan det är istället så att mjölkproduktionen är inställd på åtgången nu. Det produceras tydligen mjölk av att barnet suger och inte pga prolaktinet längre. Så man ska inte oroa sig säger de utan amma på som vanligt.

Men jag har också kännt av att det tar längre tid för mjölken att rinna till, så jag ska testa att dricka varmt samtidigt som supersemlan föreslog, jag brukar också slappna av när jag dricker te t.ex.

Svar på tråden Lång tid innan mjölken rinner till