• astral

Pälsdjurallergi-hur tidigt kan man upptäcka det?

Hej,
    Jag har en fråga till er som har barn med allergi. Vi har hund i familjen och jag vill hålla lite extra koll på eventuella symptom på allergi hos min dotter (knappt tre månader). Ni som har erfarenhet, om man utvecklar allergi, hur tidigt kan man se symptomen och vad ska jag vara uppmärksam på?
    Hur tidigt kan man göra allergitest?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Pälsdjurallergi-hur tidigt kan man upptäcka det?
  • mailman

En till som undrar. ?? Har 2 underbara innekatter!

• Rose77

Bra fråga... vet att läkarna helst inte gör allergitester före 3 års åldern när det gäller päls och pollen, då det är svårt att tillförlita sig på testerna när dom är så små.

Vi är båda pälsdjursallergiker men ingen av våra töser har visat någon allergi än och dom är 14 månader resp. 2 år och 9 månader

• Larsson

Jag själv är allergisk och har varit den sen jag var liten..nu för ett tag sen träffade vi på en hund, han slickade på alvins vrist och upp kom den allergipluttar :( precis såna jag hade..
    har ringt bvc, men de vill att jag tar upp det igen på 1.5 års kontrollen.
    tror det gäller att ligga i..
    jag har även allerig för nötter mm och vill gärna veta om alvin lider av det med..ifall han skulle smussla in en lite nöt när ingen ser..vad gör man om hans luftvägar svullnar igen..det frågade jag bvc.
    "åk till akuten då"
    om man inte hinner det då?

• Binis

Ida var ca 3, 5 månader när hon började visa tecken på allergi. Det visade sig vara kattallergi, vi hade då två stycken innekatter. De tog blodprov samt sedan pricktest. De sa att det var väldigt ovanligt att de visade allergi mot katter så tidigt men uppenbarligen kan det ju ske. Vi ska komma tillbaka och se om det har växt bort på henne men tyvärr verkar det ej så.

• Binis

Kan ju säga som Larsson ovan att vi fick gå på väldigt för att de skulle testa katt eftersom det var såååååå ovanligt. Uppenbarlgen händer det ju, emn som sagt vi fick tjata oss till ett test nästan...

• Zindie

Vill bara säga att om man har pälsdjur från början (innan bebisen kommer) så är det större chans att barnet inte utvecklar allergi.
    Det är min mamma som hade läst det någonstans...

• Binis

Vi hade våra katter när Ida föddes men hon blev som sagt allergisk alla fall

Hon fick kliande utslag över hela kroppen, kliade på dem hela tiden stackaren Blev torr som fnöske...

Svar på tråden Pälsdjurallergi-hur tidigt kan man upptäcka det?