• Anonym

Äter jag för lite? Hur mycket äter ni? (gravid)

Jag är gravid i v 10 och det känns som jag äter för dåligt. Får se vad ni tycker om det hela.
    En dag ser ut ungefär så här,
    Jag går jag upp vid 11-12 då äter jag frukost, typ fil, musli, en macka.
    Kl 16 äter jag nåt mellanmål vanligtvis macka och frukt.
    Kl 19 äter jag lagad middag.
    Kl 22 äter jag macka, och gröt, fil, cornflakes + frukt eller liknande.
    Sen läggdax vid ca 24.00
    Är det bra/dåligt?

Hur mycket, vad och hur ofta äter ni gravida?

• Svar på tråden Äter jag för lite? Hur mycket äter ni? (gravid)
  • Anonym

Frukost
    Mellanmål
    Lunch
    Mellanmål
    Middag
    Eventuellt nåt litet på kvällen

Så kan du äta oavsett när du går upp och när du går i lägger dig.

• Pebbles82

Så länge du äter vad du känner att du behöver (och inte går hungrig) så är det väl en vettig nivå?
    Jag småäter konstant, men kommer inte upp i mycket mer än dina nivåer dagligen, eftersom jag får i mig såna små portioner åt gången.

• allakantralla

Är det för att du mår illa som du äter så lite?

Jag är iofs gravid i v 31, och äter som en häst:

Frukost: Havregrynsgröt, ägg och macka
    Mellanmål: Risifrutti och grapefrukt
    Lagad lunch
    Mellanmål: Macka och thé
    Lagad middag
    Kvällsmat: Fil och müsli

Tycker det låter som om du skulle behöver äta mer under dagen.

• Anonym

Ja på förmiddagen och fram till kvällen mår jag illa och då blir jag inte heller så hungrig. På kvällen däremot kan jag äta och är hungrig.
    Men jag har ingen fantasi när det gäller mat för tillfället, är inte sugen på något direkt. Sen orkar jag inte laga mat 2 gånger per dag :/

allakantralla skrev 2008-12-07 19:55:31 följande:
    Är det för att du mår illa som du äter så lite? Jag är iofs gravid i v 31, och äter som en häst:Frukost: Havregrynsgröt, ägg och mackaMellanmål: Risifrutti och grapefruktLagad lunchMellanmål: Macka och théLagad middagKvällsmat: Fil och müsliTycker det låter som om du skulle behöver äta mer under dagen.
  • allakantralla

Äsch, inte behöver du laga mat två gånger om dagen. Jag brukar äta resterna från gårdagens middag till lunch.

En grej som jag kunde få ner när jag mådde illa var stekt kyckling med sallad. Allt som var "fräscht" funkade. Sen får man stoppa in lite proteiner bara, som kyckling, eller tonfisk eller lax.

Jag märkte också att mjölkprodukter gjorde mitt illamående värre, vet inte om det är så generellt, men kanske kan vara idé att testa något utan mjölk till frukost?

• Anonym

De brukar ju säga att första trimestern behöver man bara ett LITET mellanmål extra energi i förhållande till det man äter normalt. Det innebär att man inte behöver äta som en häst redan då utan det tillkommer efter hand (mer mellanmål läggs till i andra trimestern har jag för mig).

Kanske är det lite väl långt hopp mellan frukosten och det första riktiga målet (11-19 är ju 8 timmar ändå).

• Anonym (v.10)

Jag äter från att jag vaknar till att jag går och lägger mig så är nog inte riktigt rätt att svara men det känns lite tycker jag.

• Anonym

Är i v 8 och åt igår 4 mackor och lite popcorn som sedan spyddes upp.

Idag mår jag betydligt bättre och har fått i mig lite mer, men jag kämpar hela tiden.

(äter extratillskott av vitaminer och järn också)

• Anonym (sugen)

Jag är i v12 och äter mkt mer än dig. Jag mår illa också i stort sett dygnet runt men det hjälper för mig att äta. Sedan är jag hungrig och sugen även fast jag mår illa, jätteknepigt. Tror jag kommer se ut som en flodhäst om det fortsätter såhär :S

• gizmolarson

tycker inte att du äter så lite..normalt tycker jag ....fast kanske lite sent

stanna kvar lilla frö...
  • Anonym (Ella)

Du äter mer än mig under en dag iallafall. Jag är i v. 7 eller 8 och får inte ner så mycket mer än smörgåsar. Är illamående (har aldrig kräkts under grav.), inte konstant utan bara tanken av viss mat, som jag tidgare älskat, gör mig illamående. Jag orkar inga stora potioner, tex igår till middag åt jag 3 klyftpotatisar och en tredjedels hamburgarbiff, och sen var den middagen för mig över. Jag pallade inte mer än så.

För någon vecka sen kunde jag iallafall "tvinga i mig" mat, men nu går inte det. Man kan ju inte äta mer än man klarar. Jag önskar väl att jag kunde äta som vanligt, men det går inte förtillfället och får väl därför äta det jag får i mig och den mängd jag klarar av just nu.

• paron

Jag är i vecka 28 och idag har jag ätit havrefras med mjölk bara. Har inte känt mig hungrig på grund av den dumma halsbrännan. Mår bara illa. Jag tycker att man ska äta när man känner för det. Inte ska man behöva tvinga i sig något bara för att? Bebisen tar ju ändå det han/hon behöver.

• mistierioso7

Jag är gravid i vecka 21 och jag äter nog väldigt lite..

Idag har det t.ex blivit en portion äggröra, en mugg choklad, en mugg te och snart ris och kyckling.. sen blir det inge mer idag..

Jag äter inte mer för jag hinner inte, min matlust är för det mesta borta..

• Anonym

Vet inte hur aktiv du är? Det spelar ju också en roll.

• emmylus

Jag äter alldeles för lite och på fel tider, men jag har klarat mig ändå. Så länge man mår bra och bebisen växer som den ska så är det nog ingen fara...

Idag är jag bf+5 och det är inte roligt att äta längre, men jag hoppas det blir lättare när bebis är ute!

Jag äter frukost vid 12, eftersom jag inte kan somna förrän vid 3-4 och inte vaknar förrän vid 11... Då blir det någon macka eller fil me cornflakes. Sen äter jag i regel inte mycket, kanske lite överblivna chips eller nåt annat smått under dagen. När sambom lagar mat på kvällen äter jag en normal portion, det blir vid 20-tiden. Ibland blir jag hungrig igen senare, då kanske det blir lite popcorn eller nåt. Jag längtar efter frukost-lunch-middag igen, men det kommer ju. Just nu är inget gott, inget får plats i magen osv. Det har varit ungefär likadant hela tiden, men jag åt bättre i början. Jag tror dock att BM kommer säga till om man behöver äta mer/mindre av något och så länge mage och bebis växer borde det ju vara ok.

• Kajsa 72

Anonym skrev 2008-12-09 13:21:19 följande:

Är i v 8 och åt igår 4 mackor och lite popcorn som sedan spyddes upp. Idag mår jag betydligt bättre och har fått i mig lite mer, men jag kämpar hela tiden. (äter extratillskott av vitaminer och järn också)
    Järnet kan få dig att spy. Om du har normala järnvärden finns det ingen anledning att ta järn så tidigt, det är först ngn gång efter v. 20 som dessa brukar dippa.
Svar på tråden Äter jag för lite? Hur mycket äter ni? (gravid)