• Eliin80

Kan en bebis kvävas av en snuttefilt?

Jag har ju läst att bebisar inte ska ha täcke för att de kan få det över huvudet och kvävas...men en snuttefilt? Jag har en från GoBoken som min dotter verkar gilla ganska mycket, men jag har hittills inte vågat låta henne ha den på natten. När hon sover på dagen har hon den ofta och det händer ibland att hon får den över huvudet innan hon somnat och då börjar hon skrika. Men det kanske hon inte skulle göra om hon sov...

Det är ju ingen tjock filt så jag tycker inte att man skulle kunna kvävas av den, men jag vet inte riktigt...bebisar är ju lite känsligare, fast är de så känsliga att de kan kvävas av en tunn filt?

/Elin

• Svar på tråden Kan en bebis kvävas av en snuttefilt?
  • Teskedsmamman

Låt henne ha den tills du går och lägger dig, så kan du lägga den i fotändan på sängen om det är så... men din dotter är så pass gammal att en snuttefilt inte ska vara några större risker.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • lovemyboys

Mina gebbar hade alltid snuttefilt på natten....jag "låste" fast nappen med den...*smart* men då skulle bebisar ligga på sidan på den tiden! Tror inte att det är farligt!!

• lovemyboys

lovemyboys skrev 2008-12-07 20:18:20 följande:

Mina gebbar hade alltid snuttefilt på natten....jag "låste" fast nappen med den...*smart* men då skulle bebisar ligga på sidan på den tiden! Tror inte att det är farligt!!
    gebbar= grabbar.....hm,stavfel
  • Harrysmor

Så länge snutten är gjord av bomull (= lätt att andas igenom)är det ingen fara. Min son har en kanin som han sover och den hamnar lätt över ansiktet..men då är det bara att lägga på sidan av ansiktet så är han nöjd.

• Gummis

Våran dotter har en snuttis och hon sover ofta med den tvärs över ansiktet, tar man bort den vaknar hon. Hon är 4.5mån och har alltid velat ha något över ansiktet när hon ska sova. Är hon trött tar hon den själv och trycker den mot ansiktet. Jag var orolig i början men nu känns det ganska bra, det är ju dock en tunn bomullsfilt.

Svar på tråden Kan en bebis kvävas av en snuttefilt?