• Mamma 80

Benpress- bra eller inte på gymmet när man e gravid?

Innan graviditeten körde jag alltid liggande benpress, dvs att man ligger så att ryggen är horisontell med golvet o sedan presser man med benen framåt, för att träna lår o rumpan effektivt. Kan man göra samma övning nu? Vet att man ska undvika utfall för att de sned-belastar bäckenet men i denna övning är ju hela bäckenet fixerat.

Någon som vet?

• Svar på tråden Benpress- bra eller inte på gymmet när man e gravid?
  • Smilla75

Jag VET inte men jag kör själv benpress just pga den jämna belastningen vilket jag hört inte skall fresta på bäckenbotten. Jag kör dock inte lika tungt som vanligt för man tar ju i med underlivet och jag är rätt att något ligament skall gå av.

• Lottis77

Jag tror inte att det rekommenderas några övningar där man ligger på rygg från andra trimestern eftersom det är lätt att bli yr och jag tror att det är lätt att felbelasta. Speciellt benpressen. Kan du inte använda en sådan där fastsittande skivstång och göra knäböj istället?
    Rätta mig om jag har fel, men jag har undvikit just benpressen ändå sedan v 15...

• Mamma 80

Ok, kom precis på att man ligger ju inte helt på rygg utan är mer bakåtlutad under övningen. Får helt enkelt testa på gymmet ikväll o se hur det känns...Är som du Smilla75 skriver lite rädd att ta i för mycket, så det blir att dra av ordentligt med vikter:) Tack för svaren!

• maneten

Jag kör benpressen, men jag har minskat vikten rätt rejält så att jag inte ska överbelasta. Jag har inte känt av något annorlunda förutom att jag lättare känner av mina ömma knän. Inga problem än för min del med den halvliggande ställningen alltså, men jag gör också så att jag ligger ner och kör 12 reps, sen sätter jag mig upp mellan seten så att jag inte ligger ner onödigt länge. Det är kanske individuellt hur lätt man blir yr för jag har bara väntat på att bli helt snurrig, men så länge jag inte känner några obehag så kör jag vidare om än försiktigare än innan.

Jag är i v 17 förresten.

Svar på tråden Benpress- bra eller inte på gymmet när man e gravid?